سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
کراپ‌شده - آب گرم یا آب سرد

 آیا تا به حال پیش آمده که احساس خجالت یا پشیمانی به شما دست دهد؟ برای از بین بردن آن چه کرده‌اید؟ دانشمندان با انجام تحقیقی متوجه شده‌اند که نوشیدن یک فنجان آب یا چای سرد می‌تواند این نوع احساسات ناراحت‌کننده را کاهش دهد.



مطالعات قبلی محققان نشان داده بود که میان حالات روانی و جسمی ارتباطی وجود دارد. به عنوان مثال، احساس طردشدگی می‌تواند با احساس سرما در فرد همراه شود.
به گزارش سلامت آنلاین به نقل از مدیکال پرس، جف روتمن، محقق دانشگاه وسترن کانادا، درباره ارتباط نوشیدنی‌ها با واکنش‌های فیزیکی و احساسات افراد تحقیقی انجام داده که نتایج آن در مجله آنلاین روانشناسی مصرف‌کننده (the Journal of Consumer Psychology) منتشر شده است.
روتمن و گروهش در مطالعه‌ای دریافتند که احساس خجالت، پشیمانی و تاسف با سرخ شدن و احساس گرما در ارتباط است.
محققان به شرکت‌کنندگان در تحقیق که چنین احساساتی داشتند نوشیدنی‌هایی گرم و سرد و از انواعی چون شکلات داغ، اسپرسو، بستنی و... دادند. افرادی که احساس خجالت می‌کردند معمولا تمایل به انتخاب نوشیدنی‌های سرد داشتند و بر همین اساس پژوهشگران با انجام آزمون‌هایی دریافتند که دلیل آن می‌تواند در این نکته نهفته باشد که نوشیدنی‌های سرد باعث کاهش احساساتی چون تاسف و خجالت شود.
این محققان با شرکت دادن جامعه آماری مورد مطالعه از آنها خواستند در یک تجارت فرضی سهام سرمایه‌گذاری کنند. آنها دو گروه سرمایه‌گذاری نیز ترتیب دادند که شامل سفری به مناطق تابستانی و گرم و نیز منطقه‌ای زمستانی و سرد می‌شد. سپس ارزش سهام را برای گروهی افزایش و برای گروهی کاهش دادند. کسانی که در سفر به نقاط سرد شرکت داشتند احساس تاسف و پشیمانی کمتری از سرمایه‌گذاری بد خود داشتند.
به گفته محققان، این شواهد نشان می‌دهد که احساسات با دمای بدن نیز مرتبط است: «اگر احساس خجالت و پشیمانی می‌کنید، بیشتر احتمال دارد که تمایل به نوشیدن مثلا یک لیوان آب سرد نشان دهید زیرا به طور ناخودآگاه می‌تواند به کاهش احساس ناراحت‌کننده در شما کمک کند».
یافته‌های این تحقیق که برای درک مفاهیمی از بازاریابی انجام شده بخصوص برای شرکت‌های فروش کاربرد دارد تا با ایجاد محیطی سرد یا گرم در فروشگاه بر احساس مصرف کنندگان در خرید اثر بگذارند.

(سلامت آنلاین/ ترجمه: زری حسین‌زاده)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی