سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
افزایش تاب آوری نیروهای مسلح، ابزار لجستیک مقابله با جنگ روانی است

رئیس سازمان روانشناسی و روانشناختی کشور گفت: به همان میزان که در جنگ از ابزار لجستیک و پدافند نظامی بهره می گیریم، برای مقابله با جنگ روانی هم باید تا دندان مسلح باشیم و برای تاب آوری، مقابله و هماوردطلبی نیروهای مسلح بکوشیم.

به گزارش ایرنا دکتر محمد حاتمی روز شنبه در افتتاحیه نشست تخصصی بین المللی روانشناسی و روانشناختی (پاسفیک) نیروهای انتظامی و نظامی کشور افزود: این سازمان به عنوان سازمان ناظر و استانداردساز علم روانشناسی در کشور بر تمامی فعالیت های روانشناسان و مشاوران ارگان ها، نهادها و سازمان ها نظارت دارد.

وی ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که سازمان روانشناسی و روانشناختی از چند سال گذشته تاکنون در نیروهای انتظامی و نظامی فعالیت های گسترده ای در حوزه روانشناسی داشته است، یادآور شد: از سال ۱۹۱۷ روانشناسی در بستر نیروهای نظامی رشد کرده است و خود را مدیون نیروهای نظامی می داند. ما هم چه در جنگ تحمیلی و چه در عصر حاضر که همواره با تهدید دشمنان روبه رو هستیم، این علم را با نیروی انتظامی عجین کرده ایم.

رئیس سازمان روانشناسی کشور با اشاره به اینکه علم روانشناسی در کوچکترین حوزه فردی تا بزرگ‌ترین جنگ روانی اهمیت دارد، اظهار داشت: برای افزایش تاب آوری نیروها باید برنامه های لازم در قالب پدافند غیرعامل را تدارک ببینیم.

حاتمی ضمن ابراز خرسندی از اینکه روانشناسی امروزه در تمام افراد جامعه رسوخ پیدا کرده و دیگر فقط برای اختلالات روانی از روانشناس استفاده نمی شود تاکید کرد:جمعیت هدف ما کل مردم ایران و ارتقای سلامت آنان است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در نیروهای انتظامی و نظامی کارآمدی بیش‌تری داشته باشیم باید مبحث سلامت روان را در راس قرار دهیم و برای این امر، کمیسیون روانشناسی نظامی را در سازمان روانشناسی و مشاوره راه اندازی کرده ایم که نیروهای زمینی، هوایی و دریایی عضو آن هستند.

حاتمی ادامه داد: انجمن روانشناسی نظامی داریم که خوشبختانه در حال حاضر ۲۰۰ نفر از نیروی زمینی در نوبت مصاحبه جهت همکاری با سازمان روانشناسی و گرفتن مجوز هستند. این یعنی نیروهای نظامی ما به روانشناسی اهمیت می دهند.

رئیس سازمان روانشناسی کشور تصریح کرد: نیروی انتظامی به دلیل ماهیت کار با مردم باید دائما با روانشناسی و مشاوره دم خور باشند و خانواده آنها هم در کنار آنان اهمیت دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. موضوعی که نیروی سپاه با ایجاد مرکز شمیم و اجرای برنامه خوب، در این راه گام های بلندی برداشته است.

وی با تاکید بر اینکه مساله پیشگیری را باید در راس کارهای نیروی انتظامی و نظامی قرار دهیم، گفت: نگاه ما زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است و دیگر از دارو استفاده نمی کنیم بلکه سلامت محوری را پیشه خود قرار داده ایم و برای پیاده سازی این نگاه در نیروهای مسلح، باید در تمام مراحل بحث غربالگری را جدی بگیریم و روانشناس و مشاور همپا با نیروهای مسلح گام بردارند تا اگر کسی نیاز به مداخلات روانشناختی دارد شناخته شود.

حاتمی تصریح کرد: بنابر استاندارد جهانی، هر پنجاه خانوار یک روانشناس لازم دارد و خانواده های نیروهای نظامی که دائما ماموریت های سخت را تحمل می کنند بیشتر نیاز به این توجه دارند. کارهای خوبی هم صورت گرفته اما هماهنگی لازم وجود ندارد یعنی معاونت اجتماعی، دانشگاه پلیس، معاونت بهداشت درمان و غیره هر کدام برنامه های مجزایی دارند در حالی که باید در یک فرماندهی منسجم گام بردارند.

رئیس سازمان روانشناسی کشور بر تخصص داشتن مشاوره دهندگان تاکید کرد و گفت: هر کسی نمی تواند مساله سلامت روان را درمان کند و اگر می خواهیم کسی را در این حوزه بکار بگیریم حتما باید توانمندی های او توسط مرجع نظام روانشناسی تایید و ارزیابی شود و خوشبختانه در بخش اعظمی از نیروی انتظامی همکاری گسترده ای با سازمان روانشناسی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مرکز در نیروی انتظامی ممکن است خانواده را محدود کند، اظهار داشت: می توان با ایجاد تفاهم‌نامه با سازمان روانشناسی در بخش درمان بهینه عمل کرد. خوشبختانه بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح خدمات روانشناسی را تحت پوشش قرار داده است که امیدواریم برای همه سازمان این امر را صورت گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی