سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
جایگاه مشاوران روان شناس مدارس باید در آموزش و پرورش ارتقاء یابد
به گزارش میگنا دکتر محمد حاتمی در راستای توانمندسازی مشاوران مدارس با حضور در همایش علمی تخصصی مشاوران آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران که در روز 16 آبان 1400 و با موضوع بهداشت روان با تمرکز بر نوجوان در دوران کرونا برگزار شد گفت: تمام دانش آموزان در مدرسه باید ارزیابی روانی و دارای پرونده سلامت روان شوند و در دوران پساکرونا برای هر مدرسه به یک روان شناس نیاز داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: به تعبیر روان شناسان؛ کرونا فقط یک بیماری نیست بلکه یک بحران جهانی است که در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، این بحران در ابعاد مختلف زندگی، سبک زندگی، روابط اجتماعی، مسائل زندگی تاثیرات بسیاری گذاشته است که‌ متأسفانه همچنان ادامه دارد، و اگر امروز هم پایان کرونا را اعلام کنیم، آثار و تبعات این بحران تا ۱۵ سال دیگر هم وجود خواهد داشت. بویژه تبعات سلامت روان، مسائل و مشکلاتی است که کرونا در زندگی تک تک ما اثر گذاشته است‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: مساله مهم این است که آموزش و پرورش، آینده جامعه است که به تعبیری دیگر، بهره وری، توسعه و نشاط جامعه به آن بستگی دارد. فلذا امروز توجه به دانش آموزانی که به مدت یکسال و نیم در قرنطینه بوده‌اند؛ ضرورت دارد و باید آثار و آسیب های آن را بررسی کنیم. و اکنون که بنا داریم مدارس را بازگشایی نماییم، باید پیوست های سلامت روان تهیه و اجرایی نماییم.

وی ادامه داد: مقطع نوجوانی که سن 18-12 سالگی است؛ دوره مهمی است که دوره گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی است، دوران نوجوانی دوره رشدجسمی،روانی،اجتماعی، اخلاقی و شناختی است ‌و از همه مهمتر بحث هویت یابی است. ما با هویت خود که در خانواده، مدرسه و اجتماع شکل می گیرد زندگی می کنیم و برای آینده خود هدف گذاری می کنیم.

وی در رابطه با چگونگی به ثبات رسیدن هویت گفت: مولفه های خانواده، همسالان و اجتماع عوامل تاثیرگذار در شکل گیری هویت است‌. هر کدام از این عوامل نتوانند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند؛ دچار هویت ناپایدار می شویم. و حدود دو سال است که دو تا از این عوامل را دانش آموزان ندارند و فقط خانواده را داشته است که خود خانواده هم در معرض آسیب بوده است و نتوانسته نقش خود را به خوبی ایفا نماید.

دکتر حاتمی اظهار کرد: در رابطه با بررسی مشاوره های مجازی خانواده ها، ۶۰ درصد خانواده ها سوالات شان این است که چرا بچه های شان نا آرام و نا فرمانی می کنند و چگونگی مدیریت و برخورد با فرزندانشان را از ما جویا می شوند. دانش آموزی که در سن تغییر و تحول و بلوغ است در قرنطینه بوده و عوامل تاثیرگذار از او سلب شده است و در این وضعیت می خواهیم مدرسه ها را هم بازگشایی کنیم. ستاد ملی کرونا در این رابطه غفلت داشته اند. هم اکنون پیوست سلامت روان برای خانواده ها و مدرسه ضرورت دارد.

وی افزود: ما در وضعیت فعلی با دانش آموزانی روبرو هستیم که در جامعه، رشد طبیعی و سالم خودش را به خوبی طی نکرده است؛ در شرایطی کنونی با این چالش روبرو هستیم و به عنوان مشاور، مربی، معلم و دست اندرکاران آموزش و پرورش باید این چالش را مد نظر خود قرار دهیم.

این روانشناس ادامه داد: هم اکنون در آموزش و پرورش باید غربال گری و ارزیابی را در اولویت قرار دهیم و در مدارس دانش آموزان پرونده سلامت روان داشته باشند؛ بخشی از دانش آموزان نیاز به آموزش دارند؛ با نقش پذیری اجتماعی می توان به شکل گیری اجتماعی آن ها کمک کرد.
 
 
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: بیش از ۲۰ مهارت است که باید به دانش آموزان آموزش دهیم و اگر عقب افتادگی ها را جبران نکنیم، درآینده مشکلات بیشتری خواهیم داشت. کودکان و نوجوانان جز‌ء گروه های در معرض خطر در دوران کرونا دسته بندی شده اند و وقتی هویت او به خوبی شکل نگرفته است، صمیمیت در روابط میان فردی کاهش می یابد و فرد به سمت افسردگی پیش می رود.

حاتمی ضمن اشاره به اینکه کرونا، تنهایی را چه به جامعه بزرگسال و چه به نوجوان و کودک تزریق کرده است گفت:  یکی از آثار مخرب کرونا تنهایی و انزوا است.

وی در ادامه گفت: در هر مدرسه یک یا دو مشاور نیاز است، شاید خواسته آرمانی باشد.  سازمان نظام روان شناسی ۷ هزار روان شناس دارای پروانه دارد، از ظرفیت های آن ها می توان در مدارس استفاده کرد؛ کار مشاوره دشوار است و باید حق مسئولیت به آن تعلق گیرد ؛ چون تمام مشکلات آن مدرسه به آن فرد انتقال می یابد و تمام ساعات شبانه روز مشغول حل و فصل کردن مسائل آن ها می باشد و جایگاه مشاوره و روان شناسی باید در آموزش و پرورش ارتقاء یابد.

وی در پایان افزود: اگر نتوانیم از بحران و گذر تاریخی کرونا عبور کنیم؛ با جامعه ای آسیب دیده روبرو خواهیم‌بود؛ مشاورین ما نقشی مهم، تاریخی و اثر گذار در گذار از این دوران دارند.
 
مرجع : روابط عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی