سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: تک فرزندان، ویژگی‌های فرزندان اول و آخر را با هم دارند.

 

سعید حسن زاده روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برخورد با تک فرزند‌ان اظهار کرد: تک فرزندها با اینکه توجه زیادی از سوی والدین خود دریافت می‌کنند، اغلب توانایی اجتماعی کمی برای ارتباط برقرار کردن با هم سن و سال‌های خود دارند؛ از آن جایی که تک فرزندان خانواده زمان زیادی را در تنهایی سپری می‌کنند، تدریجا به مهارت بالایی در زمینه سرگرم کردن خود دست می‌یابند.

او تصریح کرد: آن‌ها درست مانند فرزندان ارشد خانواده از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند، به جزئیات هر چیز دقت زیادی می‌کنند و در مدرسه معمولا عملکرد قابل قبولی دارند.

این روانشناس گفت: تک فرزندان هیچگاه برای به دست آوردن توجه والدین با خواهر و یا برادری رقابت نکرده اند و همچنین تجربه تقسیم اسباب بازی هایشان را نیز ندارند؛ از این رو عمدتا نمی‌توانند به نحوی موثر با واقعیت رو به رو شوند و تمایل دارند که همه چیز طبق سلیقه و خواست آن‌ها پیش رود.

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: از آن جایی که الگوی رفتاری و عملکردی تک فرزندان نیز همانند فرزندان ارشد والدین و بزرگسالان است، غالبا کمال گرایی در این دسته نیز دیده می‌شود.

خصوصیات مثبت تک فرزندان

حسن زاده گفت: از جمله خصوصیات مثبت این بچه‌ها می‌توان به عدم یکنواخت بودن آن‌ها اشاره کرد، این فرزندان در زندگی به دنبال تغییر دنیا هستند؛ همچنین آن‌ها افرادی مرتب و منظم، با وجدان و وظیفه‌شناس و بسیار قابل اطمینان هستند و از قبول مسئولیت‌های مختلف ترسی ندارند و خوش‌بیان هستند و احتمالا بیش از بچه‌های دیگر از تخیل خود استفاده می‌کنند.

تک فرزند‌ها کسانی که می‌خواهند دنیا را تغیر دهند

خصوصیات منفی تک فرزندان

او ادامه داد: از جمله خصوصیات منفی این قبیل کودکان می‌توان به پرتوقع بودن و غیرقابل انعطاف و کمال‌گرا بودن آن‌ها اشاره کرد؛ این فرزندان کمی کینه‌ای و پرتوقع هستند و معمولا از قبول اشتباهات خود سر باز می‌زنند، همچنین در برابر دیگران افرادی بسیار حساس و نفوذپذیرند.

ازدواج با تک فرزندان خوب است یا بد؟

این روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد: در ازدواج با تک فرزند‌ها به خانواده نگاه کنید، تک فرزند‌ها هیچ وقت یاد نگرفته‌اند که چطور باید با خواهر و برادر‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنار بیایند و همیشه خودشان تنها در خانه فرمانروایی کرده‌اند؛ این افراد با توجه به اخلاق والدین‌شان خصوصیات متفاوتی دارند. برخی شبیه فرزندان اول سلطه‌جو و مستقل هستند و عده‌ای مانند فرزندان آخر نیازمند حمایت و توجه دیگرانند.

حسن زاده تصریح کرد: بنابراین با توجه به شخصیت تک‌فرزندی زندگی متفاوتی خواهند داشت، اما در کل ازدواج با تک فرزند‌ها چندان بد نیست، چون آن‌ها می‌توانند با تمام وجودشان به همسرشان عشق بورزند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی