سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
Panic20171126131845-1.jpg

دانستن تفاوت بین حمله اضطراب و حمله پانیک (وحشت) بیش از یک مسئله معناشناختی است. این می تواند سلامت روان شما را شکل دهد. اگر شما نمی دانید که کدام یک از این دو اختلال را دارید ، یافتن درمان مناسب یا یادگیری مهارت های مقابله ای مفید دشوار خواهد بود.شما ممکن است وقت خود را صرف حل مسائل اشتباه کنید.با درک مسئله حملات اضطراب و حملات پانیک (وحشت)، شما می توانید به طور موثر به سلامت روحی و مسائل مربوط به حملات بپردازید . با درک بیشتر گیج کننده از دو حمله اضطراب شروع می شود.

 حمله اضطراب

یک حمله اضطراب یک دوره شدید و یا طولانی اضطراب است. این شدیدتر از احساس ساده اضطراب است، اما کمتر از یک حمله ترسناک است. این می تواند از هر دقیقه تا چند ساعت، حتی روزها و هفته ها طول بکشد.

معمولا یک یا چند مورد از علائم زیر را شامل می شود:

  • به راحتی احساس خستگی کردن
  • دشواری تمرکز یا داشتن احساسی که ذهن شما خالی است
  • تحریک پذیری
  • تنش عضلانی
  • دشواری کنترل نگرانی
  • مشکلات خواب (مشکل در حال خوابیدن  و یا خواب ماندن و یا بی قرار، خواب نا مطلوب )

یک مشاور روانشناس یک حمله اضطراب را به عنوان “دوره ای از وقوع حوادث احتمالی آینده” تعریف کرد. گاهی اوقات یک حمله اضطراب، مقدمه ای برای حمله پانیک (وحشت) است.

برخلاف حملات پانیک ، حملات اضطراب لزوما علائمی از اختلال اضطراب نیست. اضطراب یک پاسخ طبیعی به محرک ها یا شرایط خاص است و حملات اضطرابی تنها شکل های شدیدتری از این احساسات است.

حملات اضطراب اغلب موجب شکل گیری الگوهای اجتناب و یا احتیاط بیش از حد می شود. به عنوان مثال، فردی که به دلیل اضطراب اجتماعی ، حملات اضطرابی را تجربه می کند ممکن است از مکان یا موقعیتی که موجب اضطراب او می شود اجتناب کند .

 

 حمله پانیک  

تعریف حملات وحشت آسان است، زیرا تعریف بالینی در تعریف آن  وجود دارد.

در اینجا یک تعریف وجود دارد :

“یک حمله وحشت ناگهانی یک ترس شدید است که باعث ایجاد واکنش شدید فیزیکی می شود، زمانی که هیچ خطر واقعی یا علت ظاهری وجود ندارد.”

آنها معمولا حداقل چند مورد از علائم زیر را دارند:

  • احساس سرخوردگی یا خطر
  • ترس از دست دادن کنترل یا مرگ
  • ضربان قلب سریع، تپش قلب
  • تعریق
  • لرزیدن
  • ضعف نفس یا تنگی در گلو
  • حالت تهوع
  • گرفتگی شکم
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • سرگیجه، سرگیجه یا ضعف
  • احساس مورمور
  • احساس بی اعتمادی یا انزوا

 

این علائم معمولا 10-15 دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات افراد مبتلا به این فکر می کنند که آنها دچار حمله قلبی هستند. بعضی از آنها به بیمارستان مراجعه می کنند یا با اورژانس تماس می گیرند؛ زیرا نمی دانند این یک حمله وحشت است.

با حملات پانیک معمولا مردم احساس تهدید فوری می کنند. این باعث می شود که آنها از طریق گریستن برای کمک و یا تلاش برای فرار از هر مشکلی که در آن هستند، به آن واکنش نشان دهند.

گاهی اوقات مردم تنها یک یا دو حمله وحشت در زندگی خود را تجربه می کنند . آنها معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد تحت مقادیر شدید فشار یا استرس است .

تجربه حملات پانیک  به طور مداوم یک نشانه اختلال وحشت است. اگر شما این نوع اختلال رادارید ، با یک مشاور روانشناس مشورت کنید.

در نهایت برخی حوادث تروماتیک باعث ایجاد اختلال پانیک ( وحشت )  فردی می شوند. به عنوان مثال، درمانگر شانون نونز ، با مراجعانی که بعد از مشاهده مرگ ناگهانی فردی متوجه اختلال وحشت در خود شده اند، کار کرده است. مشاهده مرگ ناگهانی می تواند موجب شود مردم احساس کنند که می توانند در یک لحظه و در هر زمانی جان خود را از دست بدهند و باعث حملات پانیک شوند.

شما می توانید به سرعت با مقایسه تفاوت های کلیدی بین حمله اضطراب و حملات وحشت، با استفاده از جدول زیر ، تفاوت بین این دو را دریابید :

چرا ما باید مطمئن شویم مردم تفاوت را درک می کنند

بسیاری از مردم و حتی مشاوران این حوزه اعتقاد داردند عبارت «حمله اضطراب» و «حمله وحشت» مترادف هستند.. از آنجا که “حمله اضطرابی” یک اصطلاح بالینی نیست، آنها تصور می کردند که این عبارات به معنای “حمله پانیک” است. این باعث شد که آنها از اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند.

افرادی که با حملات اضطرابی یا حملات پانیک ( وحشت ) برخورد می کنند اغلب اشتباهات مشابهی را انجام می دهند. برخی از حملات پانیک رنج می برند اما از عبارت “حمله اضطرابی” برای توصیف علائم آنها استفاده می کنند و بالعکس.

این که چرا مراجعان بالقوه درمانی و دیگر افراد مبتلا به اضطراب باید خود را آموزش دهند و یا با یک متخصص اضطراب کار کنند بدلیل جلوگیری از سردرگمی در تشخیص و درمان آن است . اگر اصطلاحات و تفاوت های آنها را درک نکنید، ممکن است در معرض یک اختلال وحشت قرار گیرید که واقعا به آن دچار نیستید. در بدترین سناریو، شما می توانید وابسته به یک دارویی شوید که اصلا نیازی به مصرف آن ندارید. به همین دلیل ضروری است که اطلاعات مربوط به وضعیت خاص خود را پیدا کرده و با مشاور با تجربه در زمینه اضطراب و وحشت مشورت کنید .

امیدواریم این پنج نکته بتوانند به شما انگیزه دهند.


منبع: https://mashverapp.com

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی