سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

آپارتمان

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم یوسف اصغری درباره وسعت خانه از دیدگاه اسلام اظهار داشت: یکی از مشکلات زندگی بشر که متاسفانه تا به حال با آن درگیر بوده، بحث تنگی و کوچک بودن خانه و منزل است.

وی روایتی در این باره گفت: "نْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی الْبِلَادِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی الْمُغِیرَةِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ مِنْ‏ شَقَاءِ الْعَیْشِ‏ ضِیقُ‏ الْمَنْزِلِ‏ وَ رَوَاهُ یَحْیَى بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ (ع). از امام باقر (علیه السلام) به دو طریق روایت شده که فرمودند: از بدبختى زندگى، تنگى منزل است."

این کارشناس سطح عالی حوزه و مدرس دانشگاه ادامه داد: در روایات علاوه بر وسعت خانه به وسعت حیاط نیز اشاره‌های متعددی شده است و تاکید شده است که صحن و حیاط خانه بهتر است وسیع و بزرگ باشد." عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ: إِنَ‏ لِلدَّارِ شَرَفاً وَ شَرَفُهَا السَّاحَةُ الْوَاسِعَةُ وَ الْخُلَطَاءُ الصَّالِحُونَ وَ إِنَّ لَهَا بَرَکَةً وَ بَرَکَتُهَا جَوْدَةُ مَوْضِعِهَا وَ سَعَةُ سَاحَتِهَا وَ حُسْنُ جِوَارِ جِیرَانِهَا.

از امام صادق (علیه السلام) از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که ایشان فرمودند: براى هر چیزى شرفى است و شرف خانه وسعت صحن خانه و معاشران و آمیزش‏کنندگان صالح است، و براى خانه برکتى است و برکت آن خوب بودن مکان آن و وسعت صحن و خوبى همسایگان آن است.

اصغری بیان داشت: وسعت خانه باعث خوشبختی و ایجاد حفظ سلامت زندگی و نظام خانواده می‌شود و شاید این مبحث ارتباط تنگاتنگی با مباحث روان شناسی داشته باشد که در این علم بیان شده خانه تنگ و کوچک موجب مشکلات روانی از جمله افسردگی و گوشه گیری و غیره می‌شود.

وی افزود: اهمیت موضوع وسعت خانه به حدی است که رسول خدا (ص) در یکی از دعاهای خود از خداوند متعال خانه وسیع را طلب می‌کند" اللّهمّ اغفر لی ذنبی و وسّع لی فی داری و بارک لی فی رزقى. خدایا گناه مرا ببخش و خانه‏ام را وسعت بخش و روزى مرا برکت ده".

این کارشناس سطح عالی حوزه و مدرس دانشگاه گفت: در روایت آمده که یکی از انصار به محضر رسول الله (صلی الله علیه و آله) از خانه اش شکایت کرد و گفت یا رسول الله خانه ما خیلی تنگ است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: تا می‌توانی صدایت را بالا ببر و از خداوند بخواه که خانه‌ات را وسعت بخشد.

اصغری بیان کرد: وسعت خانه دارای اهمیت زیادی است، ولی مقدار این وسعت در روایات بیان نشده که مطمئناً به خاطر نسبی و شأنی بودن موضوع مسئله بوده است و باید مطابق با شخصیت و تعداد افراد خانواده تعیین شود.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر مقدار وسعت خانه امری عرفی است که در زمان‌های مختلف و نسبت به اشخاص گوناگون مطابق با عرف جامعه تعیین می‌شود و لذا ممکن است خانه صد متری برای شخصی در برهه خاصی از زمان متناسب باشد ولی برای همان شخص در زمانی دیگر مناسب نباشد و یا شأنیت حقوقی فردی در تمام زمان ها لازمه اش وسیع بودن خانه باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: البته باید عنوان کرد که به هیچ عنوان وسعت خانه نباید بیش از شأنیت و کفایت افراد خانواده باشد؛چون از دیدگاه روانی تاثیرات منفی مثل غرور، تکبر، خود برتر بینی و غیره را در پی خواهد داشت که این مسئله در اسلام مورد غفلت قرار نگرفته است و در این باره روایات متعددی بیان شده است." عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ أَبِی جَمِیلَةَ عَنْ حُمَیْدٍ الصَّیْرَفِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ کُلُ‏ بِنَاءٍ لَیْسَ‏ بِکَفَافٍ‏ فَهُوَ وَبَالٌ‏ عَلَى‏ صَاحِبِهِ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَةِ از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که ایشان فرمودند: هر ساختمانی که از کفایت بیشتر باشد، آن ساختمان در قیامت وبال صاحبش می‌شود."

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی