سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
اسب‌درمانی کودکان

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی‌حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی تأثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، اختلال نقص توجه – بیش‌فعالی و رفتار ایذایی یکی از دلایل بسیار شایع ارجاع کودکان به مراکز بهداشت روانی، پزشک اطفال، متخصصان مغز و اعصاب و درمانگاه‌های روانپزشکی کودک است. برآوردها نشان می‌دهند پنج تا ۱۵ درصد کودکان دبستان به اختلالات نقص توجه/بیش‌فعالی مبتلا هستند. اسب‌سواری درمانی زیرمجموعه‌ای از فعالیت‌ها با کمک حیوانات است. این درمان ممکن است روی عملکردهای روانی، شناختی، رفتاری و ارتباطی موثر باشد. محققان در پژوهشی با عنوان "تاثیر یک دوره اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی" این موضوع را بررسی کردند.

در این پژوهش که توسط محمد مهدی امینی، سیده ماجده ازهدی و زهرا منصور جوزان انجام شده، آمده است: «روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت و اهداف آن نیمه‌تجربی بود و از طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی در آسایشگاه معلولین جسمی و حرکتی فیاض‌بخش شهر مشهد در سال ۹۵-۱۳۹۴ بودند.

محققان می‌گویند: نمونه موردنظر در این پژوهش ۲۰ کودک دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (۱۰ نفر گروه آزمایش و ۱۰ نفر گروه گواه) به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند؛ این دانش‌آموزان بر اساس ملاک‌های تعیین‌شده توسط مشاور روانشناس و از طریق ابزار مربوطه (پرسشنامه کانزر) شناسایی شده و در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند.»

در این پژوهش آمده است: «یافته‌ها نشان داد هشت هفته مداخله اسب درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/ بیش‌فعالی اجرا شد. یافته‌ها نشان داد هشت هفته مداخله اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/بیش‌فعالی تاثیر معناداری دارد و سبب بهبود این شاخص‌ها می‌شود. اسب سواری درمانی یک استراتژی درمان با گزینه‌های متعدد است. انتخاب اسب، تجهیزات، الگوهای حرکت اسب در طول درمان و تغییرات موضعی در شرکت‌کنندگان، عوامل تاثیرگذار در طول تمرین است.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «مطالعه شارتلف و همکاران نشان داد که اسب‌درمانی می‌تواند استراتژی مداخله‌ای مناسبی جهت کاهش ناتوانی تعادلی در بیماران با مشکل تعادلی باشد. در مطالعه‌ای، اسنایدر و همکاران به این نتیجه رسیدند که اسب‌درمانی با تاثیر چندجانبه بر روی احساسات، ماهیچه‌ها، استخوان و اندام‌ها منجر به بهبودی روانی، اجتماعی و آموزشی می‌شود.»

امینی و همکارانش در این پژوهش می‌گویند: «با توجه به مقادیر محاسبه شده، یک دوره اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی شامل علائم روانشناختی، مشکلات توجه، عملکرد حسی‌حرکتی، حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی، توانایی‌های شناختی، اختلال نقص‌توجه، رفتار کودک در کلاس، مشارکت و همکاری گروهی و نگرش به مراجع قدرت در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/بیش‌فعالی تاثیرمعناداری دارد؛ به گونه‌ای که کودکان گروه اسب‌درمانی در تمامی شاخص‌های روانی و حسی و حرکتی بهبود یافتند.»

این پژوهش در جلد نهم مجله علمی پژوهشی مطالعات ناتوانی منتشر شده است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی