در دوران سالمندی با تغییرات جسمی، مانند کاهش قدرت استخوان‌ها، کاهش میزان شنوایی و بینایی، بی‌خوابی، خطر ابتلا به بیماری‌ها، ناتوانی جنسی، تغییرات ظاهری، کاهش فعالیت و تحرک مواجه هستیم.

سالمندی، دوران حساسی از زندگی بشر است. مرحله‌یی از زندگی که کم و بیش ذهن یکایک‌مان را درگیر می‌کند. جمعیت سالمندان در جهان رو به افزایش است و همین مسئله باعث می‌شود تا توجه بیش‌تری به این دوران  از زندگی و بالا بردن کیفیت آن داشته باشیم.

در دوران سالمندی با تغییرات جسمی، مانند کاهش قدرت استخوان‌ها، کاهش میزان شنوایی و بینایی، بی‌خوابی، خطر ابتلا به بیماری‌ها، ناتوانی جنسی، تغییرات ظاهری، کاهش فعالیت و تحرک مواجه هستیم.

از طرفی از دست دادن دوستان و نزدیکان، انزوای اجتماعی، اضطراب مرگ…. دست به دست می‌دهد، تا احساس ناامیدی و عدم رضایت بیش‌تری در این افراد دیده شود، به همین دلیل است که اکثر افراد معتقدند سال‌های جوانی روزگار خوش و بهتری در زندگی آن‌ها بوده است.

نوع مشکلات و چالش‌های سالمندی متفاوت است، پس استرس سالمندی با استرس‌های جوانی متفاوت است.

در دوران سالمندی، جسم فرسوده شده، ولی روح هم‌چنان جوان و توانمند است و این تفاوت و عدم توانایی جسم در هماهنگی با نیازهای روحی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

افزایش خوش‌بینی اثر مثبتی بر نشاط ذهنی این افراد دارد. ارتقای امید به زندگی و ضرورت توجه به مسئله‌ی رضایتمندی از زندگی، بسیار با اهمیت است و توجه به این نکات که همگی باعث افزایش تاب‌آوری در دوران سالمندی می‌شود، باعث می‌گردد تا تصویر جدیدی از این دوران بسازیم.

ارایه‌ی تعریف کوتاهی از تاب‌آوری می‌تواند روشن کننده‌ی مسئله‌ی باشد. تاب‌آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و افزایش ظرفیت مقابله‌ی سالم در برابر عوامل استرس‌زا و عواملی که سلامت روان را تهدید می‌کند، است. به‌طوری‌که فرد بتواند با جریان زندگی حرکت کند.

ارتقای تاب‌آوری منجر به رشد افراد می‌شود تا بتوانند در برابر فشارهای زندگی رفتاری انعطاف‌پذیر از خود نشان دهند و از مهارت‌های خود مدیریتی بهتری برخوردار باشند.

تاب‌آوری ظرفیت بازگشت و توانایی در ترمیم خویشتن است. تاب‌آوری بازیابی است. شرکت و حضور فعال و سازنده در محیط است.

تاب‌آوری سالمندان و هنر درمانی

هنر و تاب آوری هیچ‌گاه جدای از هم نبوده اند

فعالیت‌های هنری و مهارت‌آموزی در این سنین تاثیر بسیار زیادی در افزایش شادابی و کاهش استرس دارد.

انجام فعالیت‌های هنری گروهی علاوه بر برون‌ریزی هیجانات سرکوب شده، بر تحکیم روابط اجتماعی و سازگاری اجتماعی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

یادگیری مهارتی هنری مثل موسیقی، نقاشی، سفالگری، مجسمه‌سازی، عکاسی، شعرخوانی، نمایش… باعث افزایش عزت نفس می‌شود.

توانایی خلق و ایجاد، علاوه بر افزایش خلاقیت و تقویت حافظه، قدرت دوباره‌یی به انسان می‌دهد. احساس توانمندی و رضایت، ایجاد پیوند عاطفی در گروه‌های دوستی جدید و توانایی به نمایش گذاشتن دست‌سازه‌ها در جمع های خانوادگی و دوستان و توانایی برقراری ارتباطی بهتر با فرزندان و نوه ها، همه و همه باعث افزایش تاب‌آوری در این دوران می‌شود.

دوستی با هنر و انجام فعالیت‌های هنری در دوران سالمندی باعث می‌شود تا تصویر جدیدی از سالمندی به اطرافیان ارائه دهیم. تصویری شاد با ساخته هایی رنگارنگ و به یاد ماندنی.

  • نویسنده : شقایق هاشمی شکفته-سایت تیتر ما