سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
زبان دوم برای کودکان اوتیسم

پژوهشگران کانادایی در پژوهش جدید خود ادعا کردند آموزش زبان دوم به کودکان مبتلا به اوتیسم، انعطاف‌پذیری شناختی آنها را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، براساس پژوهشی جدید، امکان دارد کودکان مبتلا به اوتیسم که صحبت کردن به یک زبان دیگر را یاد می‌گیرند، راحت‌تر از عهده تغییر وظایف برآیند.

کودکان مبتلا به این طیف از بیماری، اغلب در تغییر کارها و تقسیم توجه خود میان وظایف، دچار سختی می‌شوند اما این پژوهش جدید در کانادا که "غافلگیرکننده" و "هیجان‌انگیز" خوانده شده، نشان می‌دهد دو زبانه بودن می‌تواند انعطاف‌پذیری شناختی آنها را افزایش دهد.

اغلب به والدین گفته می‌شود اگر کودکشان مبتلا به "اختلال اوتیسم" (ASD) است، خود را برای آموزش زبان دوم به زحمت نیندازند چون این کار تنها به مشکلات‌شان می‌افزاید.

"آپارنا نادیگ"، نویسنده ارشد این پژوهش از "دانشگاه مک‌گیل" (McGill University) کانادا  گفت: این پژوهش، یک کشف جدید و غافلگیر کننده است.

در طول 15 سال گذشته، در مورد وجود "مزیت دو زبانه بودن" از نظر عملکرد اجرایی، بحث مهمی وجود داشته است.

برخی پژوهشگران، استدلال قانع‌کننده‌ای در این مورد دارند که زندگی کردن به عنوان یک فرد دو زبانه و نیاز ناخودآگاه به تغییر زبان، انعطاف‌پذیری شناختی را افزایش می‌دهد.

اما تاکنون هیچ ‌کس، پژوهشی منتشر نکرده است که نشان دهد این مزیت ممکن است به کودکان مبتلا به طیف اوتیسم نیز تعمیم یابد.

نادیگ افزود، دریافتن این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است. این پژوهش در کانادا روی 40 کودک مبتلا به اوتیسم در بخش فرانسوی زبان کانادا(کِبک) انجام شد.

چگونگی انجام پژوهش

کودکان حاضر در این آزمایش، بین شش تا نه ساله بودند که در گروه‌های چهار نفره قرار گرفتند.

 20 کودک، دوزبانه و نیمی از آنها به اوتیسم مبتلا بودند. 20 کودک دیگر که نیمی از آنها نیز مبتلا به اوتیسم بودند، می‌توانستند تنها به یک زبان صحبت کنند.

از همه این کودکان خواسته شد که خرگوش‌های آبی و قرمزی که روی صفحه رایانه ظاهر می‌شوند، براساس رنگ‌شان دسته‌بندی کنند.

سپس از آنها خواسته شد که روش را تغییر دهند و همان خرگوش‌ها را براساس شکل و بدون توجه به رنگ‌شان دسته‌بندی کنند.

این پژوهش مشخص کرد زمانی که نوبت به انجام بخش دشوارتر رسید، کودکان دو زبانه مبتلا به اختلال اوتیسم نسبت به همسالان تک زبانه خود، عملکرد بهتری داشتند.

پژوهشگران باور دارند به رغم کوچک بودن این نمونه، مزیت دو زبانه بودن که در کودکان مبتلا به اوتیسم دیده شد، پیامدهای بسیار مهمی دارد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی