سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

بر اساس یافته های تحقیقات جدید، انگیزه تربیتی و مراقبت والدین هر دو با سطوح بالاتر دینداری مرتبط هستند.

به گزارش سیناپرس، مطالعه جدید شواهدی را ارائه می‌ کند که والدین به دین گرایش دارند زیرا هنجارهای اجتماعی را که برای فرزندانشان مفید است، پرورش می ‌دهد. 

پدر و مادر شدن یکی از مهم ‌ترین رویدادهای زندگی بسیاری از افراد است و اولویت‌ها و سبک زندگی افراد را تغییر می ‌دهد، اما تحقیقات بسیار کمی رابطه بین والدین و باورهای افراد را بررسی کرده است. نیکلاس کری (Nicholas Kerry) محقق فوق دکتری دانشگاه پنسیلوانیا و پژوهشگر این مطالعات می‌ گوید: در دو سال گذشته، من به این موضوع علاقه داشتم که آیا والدین بودن و انگیزه‌های مرتبط با آن می ‌تواند بر نگرش ‌های اخلاقی و مذهبی تأثیر بگذارد یا خیر. 

ایده این مجموعه مطالعات، این است که بسیاری از مذاهب دقیقاً نوعی از هنجارهای اجتماعی را تشویق می کنند که ممکن است برای افرادی که بچه تربیت می کنند جذاب باشد. به گزارش سیناپرس، بیشتر ادیان اصلی از بی بند و باری جلوگیری می کنند، بنیان و اتحاد خانواده را تشویق و هنجارهای اخلاقی محافظتی مربوط به جرم، خشونت و الکل را ترویج می کنند. مطابق با این منطق، ما متوجه شدیم که افراد بچه دار در بسیاری از کشورهای جهان، حتی با توجه به سن و سایر مشخصات جمعیتی، مذهبی ‌تر از افراد بدون فرزند هستند. 

در راستای تحقیقات قبلی، کری و همکارانش دریافتند که والدین اعتقادات مذهبی قوی ‌تری دارند. همچنین دینداری با انگیزه مراقبت والدین از فرزندانشان ارتباط مثبت داشت. به عبارت دیگر، شرکت ‌کنندگان مذهبی بیشتر احتمال داشت که با جملاتی مانند وقتی نوزادان را می ‌بینم، می ‌خواهم آنها را در آغوش بگیرم موافق باشند.

به گزارش سیناپرس، همچنین والدین و افزایش انگیزه مراقبتی والدین نیز با کاهش علاقه به روابط کوتاه مدت و افزایش باور به دنیای خطرناک همراه بود که به نوبه خود با افزایش دینداری همراه بود.

محققان همچنین به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد یک دستکاری تجربی در والدین باعث افزایش دینداری می شود. شرکت کنندگانی که از آنها خواسته شد تصور کنند که والدین یک کودک هستند یا به آخرین باری که با یک کودک تعامل مثبت داشته اند فکر کنند، در مقایسه با افرادی که از آنها خواسته شده بود فعالیت های لذت بخش را تصور کنند یا به آنها فکر کنند، از نظر میزان دینداری نمره بالاتری کسب کردند. 

این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که پدر و مادر شدن می ‌تواند تأثیرات مهمی بر نحوه دید مردم از جهان داشته باشد، از جمله حتی در باورهای اخلاقی و ماوراء طبیعی. کری گفت: ما همچنین دریافتیم که باورهای مذهبی می‌ توانند تحت تأثیر موقعیت شما در زندگی و اهداف و اولویت‌های شما قرار بگیرند.

به گزارش سیناپرس، کری در انتها توضیح داد: ما نمی‌ توانیم با اطمینان بگوییم که پدر و مادر بودن باعث تغییراتی در دینداری می‌ شود، زیرا نمی ‌توانیم افراد را به‌ طور تصادفی برای پدر و مادر شدن تعیین کنیم.

به گزارش سیناپرس، البته افراد مختلف ممکن است به روش‌های متفاوتی به والدین شدن پاسخ دهند، بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که همه یک مسیر را دنبال نمی ‌کنند. با این حال، شواهد تجربی و همبستگی در این پژوهش نشان می ‌دهد که به طور متوسط، پدر و مادر شدن و انگیزه مراقبت از کودکان، جذابیت اعتقاد مذهبی را افزایش می ‌دهد.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: psypost

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی