سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

 از عاشقانه‌ای برای حسین(ع) تا معصومانه‌ترین همایش دنیا

تعزیه دیدن و همذات پنداری با «وهب نصرانی»، خواندن کتابی عاشقانه از کربلا، تماشای مستند داستانی خاص و شرکت در همایش شیرخوارگان حسینی؛ این گردهمایی معصومانه، پیشنهادهای ما برای آخر هفته شما در شروع محرم است.

 این آخر هفته بیشتر از اینکه به نام تابستان باشد و آخر فصل گرما، شروع ماه محرم است و عزاداری برای سالار شهیدان. تقارنی از گردش ماه و خورشید که همهٔ خوبی‌اش قرار است از همین آخر هفته به من و شما برسد. بی‌شک بیشترتان برنامه‌ها و مراسم‌هایی دارید برای  این روزها، ما هم پیشنهادهایی داریم که امید است به دلتان بنشیند و به کارتان آید.

 

تا آسمان ایثار پرواز کنید

صبح پنجشنبه قرار است ۱۳۵ یادگار تازه تفحص‌شده جنگ روی دستان تهرانی‌ها به خانه ابدی‌شان سفر کند. این یعنی بهترین فرصت برای شما تا روح‌تان را جلا دهید و چند دقیقه‌ای در دنیای زیبای شهدا نفس بکشید.

برنامه تشییع، راس ساعت ۹ صبح از جلوی درب دانشگاه تهران شروع می‌شود. اگر بتوانید فرزندان کوچک‌تان را هم همراه کنید، مطمئن باشید معنویتی را تجربه خواهند کرد که چه‌بسا در سال‌های بعد مجبور باشند فقط در تصاویر آرشیوی دنبال اثری از آن بگردند. 

 

همسفر «وهب نصرانی» شوید و به کربلا بروید

اگر دلتان تنگ تعزیه دیدن و سیر شنیدن است، این روزها می‌توانید بعد از نماز مغرب و عشا خود را به چهارراه ولیعصر(عج) و فضای باز مجموعه تئاتر شهر برسانید و هر شب قصه قهرمانی از واقعه کربلا را به زبان هنر ببینید.

پنج شنبه و جمعه اگر به تماشای تعزیه بروید، همسفر دو طفلان حضرت زینب(س)، وهب نصرانی و  دو طفلان مسلم می‌شوید و در چشم بهم زدنی به کربلا می‌رسید. این تجربه گفتن ندارد، باید رفت و دید و به خاطر سپرد، پس دم را غنیمت بدانید. چه بهتر که بچه‌ها را هم با خود همراه کرده و در تجربه‌ای خاص، آن‌ها را هم شریک کنید.

البته اگر نشد که آخر هفته به تماشای تعزیه بروید تا 29 شهریور (دهم محرم)، فرصت دارید هر روز روایتی حقیقی از واقعه محرم ۶۱ قمری را تماشا کنید.

 

«نامیرا» این عاشقانه برای حسین (ع) را بخوانید

این آخر هفته، پیشنهادی متفاوت برای پربار کردن تعطیلاتتان داریم، خواندن یک عاشقانه. عاشقانه‌ای که صادق کامیار به نام «نامیرا» به کلمات تبدیل کرده و نشر نیستان چاپش کرده. حتی خواندن دوباره‌اش هم لطف خودش را دارد.

نامیرا چند سالی است دل خیلی‌ها را برده. وقتی این کتاب را می‌خوانید ناخودآگاه حس تنفر و بغضی شدید نسبت به مردم کوفه پیدا می‌کنید. اینکه چگونه 18هزار نامه برای امام حسین(علیه‌السلام) می‌نویسند، ایشان را به کوفه دعوت می‌کنند و چگونه بر روی ایشان شمشیر می‌کشند!

در سرتاسر «نامیرا» حیرت و تردیدی در فضای گفتگوهای میان شخصیت‌هایی چون عبدالله، ربیع و... وجود دارد و مکالمهٔ میان سردار سپاه اسلام در جبهه فارس و قیس بن مسهر صیداوی (فرستادهٔ حسین بن علی) گشایش این تحیر و نقطهٔ اوج رمان است.

هرگز باور نمی‌کنید این حوادث به این سرعت اتفاق افتاده باشد. در سرتاسر داستان، خود را در جایگاه انتخاب می‌بینید. تماماً این سؤال در ذهن شما وجود دارد که اگر شما در این موقعیت بودید چه می‌کردید؟ نقش خواص در به وجود آمدن واقعه کربلا در این کتاب به خوبی مشهود است. و در پایان داستان، شما به جایی می‌رسید که هرگز تصور آن را نمی‌کردید.

 

سهم نوزادان را از معنویت فراموش نکنید

این آخر هفته، شروع ایامی خاص است، آنقدر خاص که حتی نوزادان و شیرخوارگان جمع و خانواده‌تان هم می‌توانند از آن سهم ببرند.

کافیست لباس سقایی برای عزیزکرده‌تان مهیا کنید و صبح جمعه به  مهدیه تهران بروید. در جمع صدها هم‌سن و سال خودش، دعوتش کنید به اولین مراسم عزاداری‌اش. احتمالا یادش نمی‌ماند اما برکتش به جانش می‌نشیند و بعدها اثرش را هم می‌بیند.

این مراسم در پنج هزار و ۳۰۰ جلسه در ایران و ۴۱ کشور جهان برگزار می‌شود. نوزادان و خردسالانتان را که به این مراسم ببرید توانسته‌اید ساده و بی‌هزینه در یکی از پاک‌ترین همایش‌های جهانی شرکت کنید و همراه این اجتماع عظیم، پیام قیام امام حسین(ع) را به دنیا صادر کنید.

 

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» را ببینید

اگر دلتان می‌خواهد، خانوادگی و در جمع دوستان و عزیزانتان فیلمی متفاوت ببینید که اتفاقاً با ایام محرم هم ارتباط داشته باشد، می‌توانید مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» داریوش یاری  را دانلود و تماشا کنید.

در این مستندِ داستانی که ترکیبی از تعزیه، نقالی و انیمیشن است، کارگردان کوشیده از تکنیک‌های مختلف بصری برای روایت حادثه عاشورا استفاده کند. راوی شهاب حسینی است و مجید انتظامی برایش موسیقی ساخته. فیلمی که به جرات می‌توان گفت از قبل از قیام تا بعد از شهادت امام حسین(ع) را به بهترین و موثق‌ترین نوع ممکن برایمان بازگو می‌کند.

این فیلم در سینماها نیز اکران شده، اما ممکن است خیلی‌ها به سبب نحوه اکران و تبلیغش نتوانسته باشند آن را ببینند، اما این بار برنامه ریزی تماشای یک اثر هنری دست شماست و می‌توانید به راحتی خود و خانواده‌تان را به یک ساعت روایت شفاف و خاص از محرم ۶۱ هجری دعوت کنید.

 

 

بچه شوید و محرم را از نگاه بچه‌ها ببینید

خب آخرین پیشنهاد این آخر هفته متفاوت، باید مخصوص کودکان و بچه‌های جمع باشد. آن‌ها شاید کمتر از کتاب و مستند و تعزیه سردرآورند. اما قصه همیشه جواب می‌دهد.

بنابراین اگر این روزها در جمعی هستید، بچه‌ها را دور هم جمع کنید و خوش‌زبان‌ترین و مطلع‌ترین فرد حاضر، برایشان قصه‌ای از قصه‌های کربلا را بگوید. اولش ممکن است فکر کنید سخت است بچه‌های موبایل هوشمند و بازی‌های کامپیوتری، دل به دلتان دهند، اما داستانی که قرار است بگویید معجزه می‌کند، امتحان کنید و خود به چشم ببینید.

 

  التماس دعا


منبع: مجله فارس‌پلاس؛ سمیه دهقان‌زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی