سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
بویایی

پژوهشگران کانادایی در بررسی جدید خود موفق شدند ارتباط جدیدی را میان حس بویایی و حافظه نشان دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، متخصصان علوم اعصاب "دانشگاه تورنتو"(UToronto) کانادا، مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده‌اند که امکان بازسازی تجربیات واضح حسی را برای حافظه فراهم می‌کند.

این یافته‌ها با استفاده از بو به عنوان یک مدل، رویکرد جدیدی را در مورد چگونگی ابراز احساسات به حافظه ارائه می‌دهند و شاید بتوانند دلیل ارتباط فقدان حس بویایی را با نشانه‌های ابتدایی بیماری آلزایمر توضیح دهند.

"عفیف اکرباوی" (Afif Aqrabawi)، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای دانشگاه تورنتو و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: یافته‌های ما برای نخستین بار نشان می‌دهند چگونه بوهایی که روزانه با آنها مواجه می‌شویم، در مغز بازسازی می‌شوند. به عبارت دیگر، ما دریافتیم که چگونه می‌توان بوهای خاصی را به خاطر آورد.

ارتباط نزدیکی میان حافظه و بویایی وجود دارد. پژوهشگران با بررسی این ارتباط در موش‌ها دریافتند که اطلاعات مربوط به فضا و زمان، با ناحیه‌ای از مغز که برای حس بویایی مهم است و تاکنون کمتر شناخته شده، ادغام می‌شوند. این ناحیه، "هسته بویایی قدامی" (AON) نام دارد. اکرباوی ادامه داد: با ترکیب این عناصر، حافظه مربوط به زمان و مکان شکل می‌گیرد و این همان دلیل به یاد آوردن بوهای خاص است.

پژوهشگران، مجموعه آزمایشاتی را برای بهره‌برداری از ترجیح موش‌ها در بوییدن طراحی کردند. اکرباوی افزود: موش‌ها تمایل داشتند زمان بیشتری را به بوییدن عطر جدید اختصاص دهند. هنگامی که این تمایل را از دست دادند، حتی دیگر عطری که پیشتر بو کرده بودند، به خاطر نمی‌آوردند؛ بنابراین بوییدن را ادامه دادند.

پژوهشگران در مرحله بررسی ساختار و عملکرد هسته بویایی قدامی، مسیر عصبی ناشناخته‌ای را بین این ناحیه و "هیپوکامپ"(hippocampus) کشف کردند. هیپوکامپ، قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز و مرکز یادگیری است که نقش مهمی در بیماری آلزایمر دارد. پژوهشگران دریافتند که می‌توانند با قطع ارتباط میان هیپوکامپ و هسته بویایی قدامی، مشکلات مربوط به حافظه بویایی بیماران مبتلا به آلزایمر را شبیه‌سازی کنند.

اکرباوی در این باره گفت: اکنون ما می‌دانیم کدام مدارهای مغز، حافظه رویدادی را برای حس بویایی اداره می‌کنند. این مدارها می‌توانند به عنوان مدلی برای بررسی جنبه‌های بنیادی حافظه رویدادی انسان و نقص‌های موجود در حافظه بویایی استفاده شوند.

به گفته پژوهشگران، با درک بهتر مدارهای عصبی که حافظه بویایی را مشخص می‌کنند، می‌توان آزمایش‌های مستقیم و موثری را برای بررسی عملکرد کامل این مدارها انجام داد.

این پژوهش، در مجله " Nature Communications" به چاپ رسید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی