آزمون
ساختار یافتـه عینـی- بـالینی (OSCE) به روش جدید و بصورت عینی – عملی
(OSPE) برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی جهت
رشته های توانبخشی برگزار شد.
مریم سلیمانی مشاور رشد و بالندگی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت :
این آزمون برای اولین بار در کشور ، به روش جدید و به عنوان آزمون عملی (
OSPE ) از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ارتوپدی فنی دانشگاه علوم بهزیستی
گرفته شد و با آشنایی اعضای هیات علمی و دانشجویان با این آزمون عملی و
بررسی نحوه اجراء و نتایج آن ، به نواقص احتمالی آن پی برده و با رفع آنها
به ارتقای سطح توانمندی عملی دانشجویان می انجامد.
سلیمانی
بااشاره به اینکه، OSCE/OSPE در ایران و در رشته های گوناگون مانند
پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، طب کودکان و پرتونگاری برگزار می شود، گفت :
تاکنون تجربه ای از OSCE/OSPE در ارزیابی مهارتهای بالینی-عملی در علوم
پایه رشته های توانبخشی گزارش نشده و یا بسیار محدود بوده است.
وی توضیح داد: آزمون ساختار یافتـه عینـی- بـالینی (OSCE) Objective
Structured Clinical Examination یک شـیوه ارزیـابی عملـی اسـت کـه طـی آن
داوطلـب از چنـد ایـستگاه امتحانی میگذرد و در هـر ایـستگاه بـا یـک چـالش
متفـاوت عملــی و عینــی روبــه رو مــی شــود.
سلیمانی
افزود: مساله آزمون بالینی و آزمایشگاهی در کشور ما ، همچنان از مشکلات
لاینحل است و نبود استانداردهای مشخص کار در محیط بالینی و نبود اهداف مشخص
و مدونی که ویژگیهای اختصاصی بودن، قابل دستیابی بودن و قابل اندازه گیری
بودن، مناسب بودن و زمان بندی را داشته باشد، روند یادگیری دانشجویان را
تحت تأثیر قرار داده است ، از طرف دیگر با توجه به گسترش برنامه های
بازآموزی در دانشگاه ها ، ضرورت ارزیابی دقیق این برنامه ها و پژوهش درباره
ی آنها به عنوان یک نیاز احساس میشود.
سلیمانی تصریح کرد: در روشهای سنتی آزمونهای بالینی ، شانس در انتخاب
بیمار و یـا رویارویی با آزمونگر نقش برجسته ای داشت، افزون بر آن تنهـا
یـک رویـارویی بـا یـک بیمار نمی توانست گستره توانمندیهای داوطلب را به
ویـژه در امتحانــات جــامع بــسنجد. امــا بــسیاری از اســتادان، OSCE
را روشی کارآمد برای ارزیابی همه جانبه شایستگی هـا مـی داننـد و در
بـسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا، OSCE بـه عنـوان معیـار ارزیـابی
بـالینی کــاربرد دارد.