سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
آزمون ساختار یافتـه عینـی- بـالینی (OSCE) به روش جدید و بصورت عینی – عملی (OSPE) برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی جهت رشته های توانبخشی برگزار شد.
مریم سلیمانی  مشاور رشد و بالندگی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت : این آزمون برای اولین بار در کشور ، به روش جدید و به عنوان آزمون عملی ( OSPE ) از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ارتوپدی فنی دانشگاه علوم بهزیستی  گرفته شد و با آشنایی اعضای هیات علمی و دانشجویان با این آزمون عملی و بررسی نحوه اجراء و نتایج آن ، به نواقص احتمالی آن پی برده و با رفع آنها به ارتقای سطح توانمندی عملی دانشجویان می انجامد.

 سلیمانی بااشاره  به اینکه،   OSCE/OSPE  در ایران و در رشته های گوناگون مانند پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، طب کودکان و پرتونگاری برگزار  می شود، گفت : تاکنون تجربه ای از OSCE/OSPE در ارزیابی مهارت‌های بالینی-عملی در علوم پایه رشته های توانبخشی گزارش نشده و یا بسیار محدود بوده است.

   وی  توضیح داد: آزمون ساختار یافتـه عینـی- بـالینی (OSCE)   Objective Structured Clinical Examination یک شـیوه ارزیـابی عملـی اسـت کـه طـی آن داوطلـب از چنـد ایـستگاه امتحانی می‌گذرد و در هـر ایـستگاه بـا یـک چـالش متفـاوت عملــی و عینــی روبــه رو مــی شــود. 

سلیمانی افزود: مساله آزمون بالینی و آزمایشگاهی در کشور ما ، همچنان از مشکلات لاینحل است و نبود استانداردهای مشخص کار در محیط بالینی و نبود اهداف مشخص و مدونی که ویژگی‌های اختصاصی بودن، قابل دستیابی بودن و قابل اندازه گیری بودن، مناسب بودن و زمان بندی  را داشته باشد، روند یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده است ، از طرف دیگر با توجه به گسترش برنامه های بازآموزی در دانشگاه ها ، ضرورت ارزیابی دقیق این برنامه ها و پژوهش درباره ی آنها به عنوان یک نیاز احساس می‌شود. 


   سلیمانی تصریح کرد: در روشهای سنتی آزمونهای بالینی ، شانس در انتخاب بیمار و یـا رویارویی با آزمونگر نقش برجسته ای داشت، افزون بر آن تنهـا یـک رویـارویی بـا یـک بیمار نمی توانست گستره توانمندیهای داوطلب را به ویـژه در امتحانــات جــامع بــسنجد. امــا بــسیاری از اســتادان،  OSCE را روشی کارآمد برای ارزیابی همه جانبه شایستگی هـا مـی داننـد و در بـسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا،  OSCE بـه عنـوان معیـار ارزیـابی بـالینی کــاربرد دارد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی