سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

یک روانشناس با بیان اینکه خود بیمارانگاری یکی از مشکلات روحی و روانی است که افراد ترس از مبتلا شدن به آن را دارند، راهکارهایی آسان برای جلوگیری از بیمار شدن را تشریح کرد.

چگونه بیمار نشویم؟افسانه وکیلی روانشناس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه ترس از داشتن یک بیماری خود عامل بروز بیماری است، اظهار کرد: خود بیمارانگاری در واقع یکی از مشکلات روحی و روانی است که افراد ترس از مبتلا شدن به آن را دارند.

وکیلی با اشاره به اینکه طرح واره ذهنی بیمارانگاری ممکن است در دوران کودکی شکل گرفته باشد، بیان کرد: بیمار انگاری معضلی است که فرد از ابتلا به یک بیماری تهدیدکننده در زندگی هراس دارد؛ فرد ممکن است در دوران کودکی تجربه ناخوشایندی را پشت سر گذاشته باشد که این ترس از داشتن بیماری در دوران کودکی تا بزرگسالی در او رشد کرده است.

این روانشناس با بیان اینکه ممکن است یکی از نزدیکان فرد از دوران کودکی به بیماری مبتلا شده باشد و او ترس از آن بیماری را در خود داشته باشد، افزود: پدر، مادر، برادر و یا  اقوام نزدیکی که به آن بیماری مبتلا شده باشند، فرد از همان دوران در ذهن خود از آن می‌ترسد که نکند من به آن دچار شوم و استرس آن بیماری در او به وجود می‌آید.

  وی با اشاره به اینکه طرح واره ذهنی در دوران کودکی ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی در افراد شود، گفت:  فرد در دوران کودکی با ترس عمیقی در خود مواجه می‌شود که این ترس یک اختلال روانی در او به وجود می‌آورد و به دنبال این اختلالات روانی افراد در دوران جوانی دچار علائم جسمی هم می‌شوند.

 وکیلی با بیان اینکه برخی افراد فکر می‌کنند اختلال روانی نوعی وسواس اجباری است، خاطر نشان کرد: زمانی که یکی از اعضای خانواده دچار سرطان، بیماری قلبی، دیابت و یا غیره شود فرد مدام علائم آن بیماری را در خود بررسی می‌کند و به نوعی به وسواس مبتلا می‌شود؛ فرد مبتلا به خود بیمارانگاری با وجود برخورداری از سلامت بدنی خود را بیمار می‌داند و همواره از دردهای فرضی شکایت می‌کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه زمانی که فرد به وسواس مبتلا می‌شود تمام اعضای بدن خود را مدام بررسی می‌کند، افزود: در این زمان فرد به‌دنبال دیدن علائم بیماری در خود است و حتی مرتب به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های متفاوتی می‌دهد تا از سالم بودن خود مطمئن شود اما بعد از اطمینان هم ترس و اضطراب در او وجود دارد؛ فرد خودبیمارانگار همیشه دچار یک نوع وسواس فکری و ترس از یک بیماری جدی دارد، احساسات طبیعی مانند ضربان قلب و تعریق و مسائل جزئی و غیرطبیعی مانند آب‌ریزش بینی، گلودرد و سر درد را نشانه یک بیماری جدی در خود می‌داند.

وکیلی با اشاره به اینکه افراد خودبیمارانگار همیشه در معرض خطر هستند، مطرح کرد: از سوی دیگر معضل بیمارانگاری باعث  افزایش استرس و اضطراب شده و سیستم ایمنی بدن مبتلایان را کاهش می‌دهد و فرد، مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود.

وکیلی با اشاره به اینکه درمان سریع‌ بیماری  برای بهبود افکار و علائم آن بسیار موثر خواهد بود، گفت: زمانی که ترس در بدن افزایش داشته باشد ایمنی بدن کاهش و انفعالات درون بدن باعث ایجاد بیماری در درون فرد می‌شود؛ تصورات ذهنی بیشتر شده و به دنبال آن ممکن است به اختلالات استرس و حملات پانیک(هجوم ناگهانی نگرانی و ترس بسیار شدید) منجر شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی