سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

یک متخصص اطفال درباره روش‌های تشویق جهت افزایش استقلال در کودکان توضیحاتی داد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌های تشویق به استقلال در کودک،  اظهار کرد: بسیاری از والدین به دنبال راهی برای آموزش استقلال کودکان هستند از این رو توصیه می‌شود برای دست یای به این هدف برخی راهکارها را استفاده کنید؛ در مرحله اول اجازه دهید کودک مالک بدن خود باشد، بدین معنا که از کنار زدن مداوم مو‌های کودک، تکاندن خاک لباسش، مرتب کردن یقه‌اش و غیره خودداری کنند.

وی بیان کرد: خودتان را از جزئیات زندگی کودک دور نگه‌دارید؛ بسیاری از والدین زمانی که کودک کارهای خود را انجام می‌دهد در کارهای او مدام دخالت می‌کنند که این کار اصلا درست نیست به طور مثال وقتی تکالیف مدرسه تو انجام می‌دهی راست بشین، موهاتو از جلوی چشمت بزن کنار، دکمه‌های آستینت را ببند، این نوع کارها اصلا برای استقلال کودک مناسب نیست.

روش‌های تشویق به استقلال در کودک/بگذارید کودک پاسخگو کارهای خود باشد



به کودک آمادگی لازم را بدهید

این متخصص اطفال ادامه داد: هر قدر هم کودک کم سن و سال باشد، اجازه دهید خودش پاسخگو باشد، نشانه واقعی احترام به استقلال کودک این است که به سئوال کننده بگویید «خودش به شما می‌گه، اون خودش می‌دونه»؛ به آمادگی «نهایی» کودک احترام بگذارید، گاهی اوقات کودک می‌خواهد به طور حتم کاری انجام دهد، اما از نظر جسمی و عاطفی هنوز برای آن کار آمادگی ندارد، به جای مجبور کردن کودک می‌توان به او قوت قلب داد که آمادگی نهایی را به دست خواهد آورد.

محتشمی افزود: مواظب «نه»‌های زیادی باشید، بعضی از کودکان یک «نه» صریح را جمله‌ای مستقیم علیه استقلالشان تلقی می‌کنند، تعدادی جانشین‌های مفید است که می‌توانند بدون مواجهه و برخورد، قاطع باشند؛ اگر امکان دارد «بله» را جانشین «نه» کنید، زمانی که کودک می‌گوید می‌توانیم بریم بازی؟ به جای «نه»، تو هنوز ناهار نخوردی» بگویید «بله، البته کمی بعد از اینکه نهار خوردی».

روش‌های تشویق به استقلال در کودک/بگذارید کودک پاسخگو کارهای خود باشد


برای اجازه دادن به کودک، کمی فکر کنید

وی یادآوری کرد: برای فکر کردن کمی به خود وقت دهید زمانی که کودک می‌گوید می‌تونم خونه دوستم بخوابم؟ به جای «نه، تو هفته پیش اونجا بودی» بگویید «بذار در موردش فکر کنم»)؛ با اینکه کلمه نه کوتاه است و بعضی از جانشین‌های آن طولانی به نظر می‌رسد، اگر مشاجره معمول را که ناشی از گفتن «نه» است در نظر بگیریم، اغلب طولانی‌ترین راه، کوتاهترین می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی