سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

سردرد زمان مطالعه درس یا سرجلسه امتحان کابوسی ترسناک برای دانشجویان و دانش آموزان است، اما با راهکار‌هایی می‌توان مانع از بروز این مشکل شایع شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امتحان دادن حتی برای دانش آموزان و دانشجویان موفق نیز می‌تواند سبب ایجاد استرس و اضطراب شود به همین دلیل حفظ خونسردی و جلوگیری از استرس در موفقیت درسی نقشی پراهمیت دارد.
 
یکی از مشکل‌های شایع که زمان مطالعه درس یا سر جلسه امتحان روی می‌دهد و می تواند سبب ناتوانی در مطالعه درس‌ها و کاهش نمره امتحانی شود سردرد یا حمله میگرن است.
 

بیشتر سردرد‌ها و حمله‌های میگرن در این زمان به دلیل استرس و اضطراب دانش آموزان و دانشجویان روی می‌دهد و چنانچه فرد از ابتدای ترم تحصیلی برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه درس‌های خود داشته باشد، شب امتحان به مرور مطالب امتحانی می‌پردازد و دیگر نیازی به بیدارماندن تا پاسی از شب و استرس برای تکمیل تحقیق‌های کلاسی نخواهد داشت.
 

معمولاً افراد زمانی که دچار سردرد یا حمله میگرن می‌شوند به سرعت دارو مصرف می‌کنند درحالی که این دارو‌ها در دراز مدت عارضه‌های جانبی زیادی به وجود می‌آورند.
 
از جمله شایع‌ترین علت‌های بروز سردرد و حمله میگرن در این زمان، گردن درد و دست درد است که به دلیل مدت زمان طولانی نشستن برای مطالعه درس‌ها به وجود می‌آید، انجام ورزش، حرکت‌های کششی و استحمام با آب گرم درکنار نشستن استاندارد پشت صندلی می‌تواند مانع از بروز سردرد و درد‌های عضلانی شود.
 

احساس استرس نیز با افزایش دمای بدن می‌تواند سبب ایجاد سردرد شود که در این زمان تکنیک تنفس دیافراگمی، مصرف دمنوش‌های گیاهی آرامبخش، گوش دادن به موسیقی ملایم، استحمام با آب ملایم، مصرف میوه و اصلاح رژیم خوراکی درکنارصحبت با دوستان و اطرافیان می‌تواند سطح استرس فرد را کاهش دهد.

نخوردن وعده‌های غذایی به ویژه پیش از امتحان و گرسنگی نیز می‌تواند سبب ایجاد سردرد‌های عصبی شود، همیشه پیش از مطالعه درس یا رفتن به سرجلسه امتحان خوراک سبک و مقوی مصرف کنید تا انرژی حاصل از آن سبب به یاد آوردن بهتر مطالب و تسلط برروی آن‌ها شود.
 
خواب به میزان کافی شب قبل از امتحان می‌تواند سبب جایگزینی مناسب مطالب خوانده شده در سلول‌های مغزی و تقویت حافظه، جلوگیری از خستگی، خواب آلودگی و سردرد سرجلسه امتحان شود.
 

گاهی اوقات نیز بروز سردرد به دلیل ضعف بینایی است که در این باره لازم است افراد در بازه‌های زمانی مناسب به چشم پزشک مراجعه و چک آپ‌های لازم را انجام دهند.
 
همیشه بازه زمانی مناسبی برای رسیدن به جلسه امتحانی برای خود در نظر بگیرید که شامل لحاظ کردن ترافیک در بدترین حالت خود است تا به وقت مناسب در محل امتحان حاضر شوید و دچار استرس و سردرد ناشی از نگرانی بسته شدن درهای محل آزمون نشوید.
 

پیش از شروع امتحان اندکی استراحت و ذهن خود را باز کنید، مقداری آب بنوشید، می‌توانید مقداری میوه، آبمیوه‌های طبیعی، دانه‌های آجیل یا شکلات تلخ با خود به سرجلسه امتحان ببرید تا زمان احساس گرسنگی یا ضعف توان ذهنی با مصرف آن‌ها نیروی تازه‌ای به دست آورید.
 
اگر مشکل سردرد و حمله میگرن شما حالت مزمن پیدا کرده است برای معاینه‌های دقیق‌تر و شناسایی علت اصلی به متخصص مراجعه کنید.
 
منبع: optimalchiro
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی