سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138410132 و 05138482093


سایر موضوعات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
سلامت جوان نوجوان افسردگی

یک روانشناس با اشاره به تاثیر مثبت اندیشی در میزان موفقیت زندگی انسان‌ها گفت: مثبت‌اندیشی مهارتی کاملاً اکتسابی است که با سلامت جسمی و روانی افراد رابطه مستقیم دارد و فرد می‌تواند با تکرار و تقلید از دیگران آن را در خود پرورش دهد.

دکتر گوهریسنا انزانی در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است مثبت‌اندیشی برخلاف بسیاری از شاخه‌های روانشناسی که بر رفتارهای نابهنجار افراد تاکید دارد، محبت انسان و توانایی‌هایی مانند شاد زیستن، لذت بردن از زندگی، زیبا اندیشی و تسلیم نشدن در برابر عوامل منفی که ساخته ذهنی انسان هستند را پرورش می‌دهد.


به گفته وی، روانشناسی مثبت‌نگر شاخه جدیدی از علم روانشناسی است که شیوه تمرکز مثبت ذهن فرد که موجب حذف تفکرات و عواطف منفی و مخرب می‌شود را بیان می‌کند، در این علم فرد می‌تواند توانایی‌ها و عملکردهای مثبت خود مانند خوش‌بینی و امید به آینده را افزایش دهد.


رئیس کلینیک تنفس دوباره با بیان اینکه نگرش انسان به زندگی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارد، ادامه داد: نگرش مثبت از مهم‌ترین عواملی است که در رشد زندگی و روان انسان‌ها موثر است بطوریکه حتی ادیان آسمانی هم به اینگونه مباحث روانشناختی مانند رشد استعدادهای عظیم انسانی تاکید دارند، لازم به ذکر است که این موارد کاربردی در متون قرآنی از جمله سوره یوسف هم تاکید شده است.


این متخصص روانشناسی با بیان اینکه مثبت‌اندیشی باعث افزایش اعتماد به نفس، کاهش علائم افسردگی و بهبود روابط اجتماعی می‌شود، افزود: مثبت‌اندیشی باعث رسیدن به اهداف زندگی، مدیریت و کاهش استرس، تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت و افزایش تعامل اجتماعی می‌شود؛ به عبارت دیگر مثبت‌اندیشان باور دارند که از پس مشکلات زندگی بر می‌آیند و در صورت وجود مشکل در سر راه زندگی سعی می‌کنند با اراده و بررسی تمامی جوانب آن را به بهترین نحو برطرف و عملکردهای خود را کنترل کنند.


 انزانی ادامه داد: فرد مثبت‌اندیش می‌داند که فکر بر احساس و احساس بر علائم جسمانی او اثرگذار است.


این روانشناس اعتقاد دارد مثبت‌اندیشی شیوه‌ای از اندیشیدن است که فرد می‌تواند از نگرش‌ها، احساسات، رفتار، علایق و استعدادهای خود و دیگران برداشت مناسبی داشته باشد.


به گفته وی مثبت‌اندیشان در زمان حال زندگی می‌کنند و می‌توانند از رفتارهای جرات‌مند به درستی استفاده کنند، در صحبت‌های آنها عبارات امیدبخش وجود دارد، قبل از هر کاری ابتدا فکر می‌کنند و با افکار مثبت رفتارهای خود را کنترل می‌کنند. آنها برای حل مشکلات از فنون حل مسئله استفاده کرده و می‌توانند توانمندی‌های خود را ارزیابی کنند و می‌دانند چگونه خشم‌ و کینه‌های خود را کاهش دهند و دیگران را ببخشند.


انزانی در ادامه با اشاره به اینکه بیماران سرطانی می‌توانند با مثبت‌اندیشی بر مشکلات جسمانی خود غلبه کنند گفت: احتمال بروز مشکلات قلبی، سرطان و ام اس با مثبت‌اندیشی کاهش می یابد و به دنبال آن سیستم دفاعی بدن بیشتر می‌شود.


این روانشناس با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در کشور کره خاطرنشان کرد: مثبت‌اندیشی متغیر افزایش رضایت‌مندی از زندگی هر فرد است، مثبت‌اندیشان سازماندهی ذهنی بالا و تمرکز بالایی دارند.


او در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از مثبت‌اندیشان علی‌رغم نوع تفکر خود باز هم در زندگی ناموفق هستند؟ گفت: انسان‌ها به دو صورت مثبت یا منفی می‌اندیشند، این درحالیست که بسیاری از افراد به نوع و محتوای فکری خود آگاه نیستند به همین دلیل به عنوان اولین تکنیک‌ها از مراجعین خود می‌خواهیم تمامی محتوای فکری خود را یادداشت کنند تا جملات و تفکرات مثبت یا منفی آنها مشخص شود.


به گفته انزانی افرادی که نگرش منفی دارند ممکن است خود را سرزنش ‌و توانمندی‌های خود را مقایسه کنند و فقط به محدودیت‌های خود توجه ‌کنند؛ آنها خشم‌ زیادی نسبت به خود دارند و نمی‌توانند ترس‌هایشان را از خود دور کنند و از اتفاقات روزانه تعبیر غلطی دارند، آنها اطلاعات را سوگیرانه و تحریف شده برداشت می‌کنند، همچنین احساسات خود را با واقعیت فکری منطبق کرده و مسبب اصلی ناخوشایندی خود را نمی‌شناسند.


رئیس کلینیک تنفس دوباره با بیان اینکه افکار منفی در اثر خطاهای شناختی شکل می‌گیرد خاطرنشان کرد: منفی‌نگران مقصر هر گونه اتفاق اشتباه را خودشان می‌دانند و همیشه اشتباهاتشان را بزرگ‌نمایی یا فاجعه‌سازی می‌کنند، برخی از آنها توجهی به امور مثبت ندارند و تنها به ویژگی‌های منفی تمرکز می‌کنند، آنها بایدهای زیادی در ذهن خود دارند و در هر موضوعی صرفا بر جنبه‌های منفی تمرکز دارند.


وی معتقد است: خطاهای شناختی باعث بروز علائم جسمانی شده و اثرات مخربی بر رفتار افراد دارد؛ در واقع افکار منفی برداشتی بدبینانه و بدون منطق درباره موقعیتی است که به صورت غیرارادی به ذهن فرد خطور می‌کند.


 انزانی در ادامه با اشاره به علت بروز تفکرات منفی در برخی افراد تصریح کرد: پژوهش‌های بسیاری در این زمینه نشان می‌دهد که برخورد نامناسب والدین با کودک می‌تواند در پرورش افکار منفی موثر باشد، همچنین مشکلات روابطی میان والدین باعث پرورش افکار منفی در ذهن کودک می‌شود.


به گفته این روانشناس افرادی که والدینشان به آنها بی‌قید و شرط محبت نمی‌کنند ترس‌های زیادی تجربه می‌کنند و تمرکز خود را بر محدودیت‌های خود قالب می‌کنند. آنها به طور مداوم از والدین خود شکایت دارند، بی‌دلیل با دیگران مخالفت می‌کنند، در جملات خود از عبارات منفی استفاده کرده و با کوچکترین مانعی دست از تلاش بر می‌دارند. آنها معمولا کم‌اشتها، کم‌خواب و عصبی هستند.


رئیس کلینیک تنفس دوباره در پاسخ به این سوال که چرا تفکرات منفی بر نگرش مثبت غالب‌تر است؟ گفت: انسانها سعی دارند با ایجاد شرایط مناسب احتمال آسیب‌پذیری خود را کاهش دهند و با تفکرات منفی به گونه‌ای از خود محافظت کنند به همین دلیل مشاوران به آنها آموزش می‌دهند تا تمامی تفکرات منفی خود را یادداشت کرده و افکار خود را کنترل کنند چراکه با کاهش افکار منفی می‌توان افکار مثبت را افزایش داد. لازم به ذکر است تا زمانی که افکار منفی از ذهن انسان خارج نشود افکار مثبت جایگزین آن نخواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی