سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

کتابی که خواندنش به همه توصیه می‌شود/ بدون نظارت متخصص، به کار نبرید
هندبوک روان‌درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت برای استادان و دانشجویان رشته‌های روانشناسی، مشاوره و روانپزشکی مفید است اما به کارگیری روش‌های درمانی آن، بدون نظارت متخصصان روانشناسی، می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد.

Image result for ‫هندبوک روان‌درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت‬‎

«روان‌شناسی» را دانش استفاده از یک روش علمی برای پژوهش و واکاوی روان (ذهن)، فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده تعریف کرده اند، که به نظر من باید «کشف ناشناخته ها و بررسی شناخته های ذهنی» را نیز به این تعریف اضافه کرد.

 

اجازه دهید واکاوی این موضوع یعنی تعریف دانش روان‌شناسی را با اشاره به فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی –کارگردان نام آشنای آمریکایی- ادامه دهم. راننده تاکسی یک فیلم روان‌شناسانه و مهیج است که کارگردان در آن کوشیده است تحول ذهنی و فروپاشی روانی یک انسان معمولی در فضای پس از جنگ ویتنام را به تصویر بکشد.

 

این فیلم که به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و جنجال‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می رود نقدهای متفاوتی را تجربه کرده است. دست اندرکاران راننده تاکسی از جمله اسکورسیزی، پل شرایدر –فیلم نامه نویس آن- و جودی سافتر –بازیگر نقش آیریس در این فیلم- دیدگاه های جالبی درباره این درام تریلر روانشناسانه مطرح و همگی بر این موضوع تاکید کردند که این فیلم، مشکلی ندارد و اگر فردی در اثر تماشای این فیلم دچار مشکل روحی شده و دست به خشونت زده یا بزند، به شخصیت خودش مربوط است.

 

اسکورسیزی درباره این فیلم گفته بود «فیلم‌ها آدم‌کش نیستند، آدم ها همدیگر را می‌کشند. اصلا متاسف نیستم که راننده تاکسی را ساخته‌ام. این را هم قبول ندارم که فیلمی غیرمسئولانه است – کاملا برعکس. من از برخورد تماشاگران با مسئله خشونت شوکه شده بودم. یکبار راننده تاکسی را در شب افتتاحیه دیدم و همه در آخرین صحنه تیراندازی فریاد می‌زدند و جیغ می‌کشیدند. وقتی فیلم را می‌ساختم اصلا قصدم این نبود که تماشاگران را به واکنش‌های احساساتی بکشانم که آفرین، برو بیرون و همه‌شان را بکش.»

 

Image result for taxi driver movie

 

اظهارنظرهای متفاوت درباره فیلم «راننده تاکسی» نمونهای است عینی از دشواری دانش روان‌شناسی؛ دانشی که با جهانی از ناشناختهها روبرو است زیرا هر انسانی، جهانی است متفاوت از هر انسان دیگری:

           جسمْ ظاهر، روحْ مخفى آمدست        جسم همچون آستین، جان همچو دست

 باز عقل از روح مخفى تربود       حس به سوى روح زوتر ره برد

 

زمانی که یک روان‌شناس، ویژگی‌های رفتاری و فکری فردی را دریافت یا نشانگان شخصیت فروپاشیده انسانی را شناسایی کرد، آنگاه باید دست به کار شود و یک طرح درمانی متناسب با آن فرد، که شاید برای هیچ فرد دیگری مفید نباشد، پی ریزی کند.

 

گروه مترجمان کتاب «هندبوک روان درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت» با راهبری دکتر شاهرخ مکوند حسینی؛ عضو هیات علمی دانشگاه سمنان، با درک درست از حقیقت روح و روان آدمی، این کتاب را ترجمه کردند.

 

شهرزاد رشن، الهه مجد آرا، هادی صفری، مرتضی خواجوند سریوی، الهام اسبقی، مژگان بهراد، فاطمه حسینی لرکانی، آذین فرزین، اندیشه واحدی، لیلا بنی آدم، گیتا گرامی،آویده نجیب زاده و سمیه علیمددی، دانش آموختگان دانش روانشناسی، گروه ترجمه هندبوک روان درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت را تشکیل دادند.

 

نویسندگان هندبوک روان درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت، همگی از استادان برجسته روانشناسی هستند. اِو کالیگور یکی از استادان بالینی و روانپزشک در کالج پزشکی و جراحی دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک است. اتو. اف. کرنبرگ، مسؤول انستیتوی اختلالات شخصیت بیمارستان پریس بای تریان نیویورک، شاخه وست چستر است. جان. اف. کلارکین، معاون انستیتوی اختلالات شخصیت بیمارستان پریس بای تریان شاخه وست چستر، و استاد روانشناسی بالینی در روانپزشکی است و همچنین زمانی رئیس پیشین انجمن بین المللی تحقیقات روان درمانی بود.

 

هدف اصلی ما در ترجمه این کتاب، تاکید بر این موضوع بود که باوجود چند بعدی بودن ساختار روانی و ذهنی انسان ها، می توان درمانی برای اختلالات شخصیتی آنان نیز ارائه کرد و در این میان، درمان آسیب‌های سطحی شخصیت، اندکی (تاکید می کنم اندکی) برای روان درمانگران، آسان تر از سایر اختلالات شخصیت است.

 

درباره آسیب‌های سطحی شخصیت باید بگویم که این آسیب‌ها زیر مجموعه‌ای نسبتا سالم از اختلال‌های شدید شخصیت هستند که بعضی از صفات و ویژگی‌های اختلال‌های شخصیت را نشان می‌دهند اما مشکلات و ویژگی‌های آنها از نوع خفیف بوده و زیر آستانه‌ی ملاک‌های تشخیصی متن تجدید نظر شده پنجمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلال‌های روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Psychiatric Disorders,  و به اختصار DSM) قرار دارد. ویژگی اصلی آنها، وجود بعضی خصیصه‌های خشک و انعطاف ناپذیر شخصیتی است که منجر به رفتار‌های تکراری می‌شود.

 

هندبوک روان درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت طی سه سال و با وسواس بسیار ترجمه شد و دکتر مکوند حسینی نیز چندین بار ترجمه ما را ویرایش کردند. این کتاب در حوزه روان درمانی را انتشارات دانشگاه سمنان چاپ کرده است.

 

هندبوک روان درمانی پویشی برای اختلالات سطحی شخصیت برای استادان و دانشجویان رشته های روانشناسی، مشاوره و روانپزشکی مفید است و طرح های درمانی آن صرفا برای متخصصان روان درمانی قابل استفاده است. سایر گروه های مردم صرفا برای آشنایی با اختلالات سطحی شخصیت می توانند این کتاب را مطالعه کنند اما به کارگیری روش های درمانی آن، بدون نظارت متخصصان روانشناسی، می تواند خطراتی در پی داشته باشد.

 

منبع : مرتضی خواجوند سریوی-خبرگزاری شبستان، 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی