سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
مطالعه

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: گاهی اوقات دانش آموز درسی را چند بار خوانده است، اما شیوه مطالعه درستی برای خواندن ندارند و با شیوه مطالعه ناصحیح وقت بیش‌تری را هدر می‌دهد در صورتی که با داشتن شیوه مطالعه بهتر، می‌تواند از وقت، بهره‌وری بیش‌تری داشته باشد.

محسن لعلی در گفت‌وگو با ایمنا ضمن اشاره به مهارت ها و شیوه های صحیح مطالعه دانش آموزان برای امتحانات، اظهار کرد: یک مطالعه خوب مطالعه ای است که شخص انگیزه مناسب برای آن را داشته باشد. این انگیزه می تواند بیرونی باشد یعنی به دلیل تحصیل در دریک دانشگاه خاص و مورد تشویق قرار گرفتن از سوی اطرافیان و دوستان و فامیل مطالعه می کند و یا این انگیزه می تواند درونی باشد یعنی دانش آموز به دلیل دوست‌داشتن علم و دانش مطالعه می کند و در واقع انگیزه مثبت، مطالعه به منظور باز کردن گره از مشکلات جامعه است اما در انگیزه منفی، دانش آموز به دلیل توبیخ نشدن ازسوی والدین درس می خواند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که باید برای دانش آموزان انجام شود این است که واقعا انگیزه آنها را به سمت یک انگیزه درونی و مثبت سوق دهیم و دومین عامل موثر در زمینه مطالعه کردن و مهارت های مطالعۀ خوب، آشنا شدن فرد با سبک های مطالعه است.

این مدرس دوره های تخصصی روان شناسی درباره سبک های مطالعه گفت: سبک های مطالعه می تواند شنیداری، دیداری، حرکتی و ترکیبی باشند. یک دانش آموز ممکن است که مطلبی را بلند خوانده و با حفظ کردن خوب یاد بگیرد، دیگری ممکن است با رفتن به کتابخانه و تمرکز کردن و به آهستگی خواندن بهتر مطالعه کند. گاهی اوقات تعدادی از دانش آموزان هم با راه رفتن و حرکت کردن بهتر مطالعه می کنند، البته عده ای هم ترکیبی از این سبک ها را برای مطالعه انتخاب می کنند.

لعلی عامل دیگر در مهارت مطالعه مناسب را برنامه ریزی مطالعه دانست و گفت: داشتن برنامه ریزی برای مطالعه به بودجه بندی درسی دانش آموزان کمک می کند. هم‌چنین عامل دیگر برای مهارت مطالعه مناسب، مشخص شدن اهداف است، به طور یقین مطالعه دانش آموز و دانشجویی که نداند هدف از مطالعه چیست و می خواهد به کجا برسد، اثر بخش نخواهد بود چراکه اهداف او آنی و کوتاه مدت است.

استفاده از تکنیک های مطالعه

وی با تاکید به استفاده از تکنیک های مطالعه، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل مهارت مطالعه مناسب، استفاده از تکنیک های مطالعه مانند یادداشت کردن، استفاده از سر واژه ها، تکنیک های تبدیل کردن یک متن به شعر، منقطع کردن یک بحث و یا استفاده از نمودارها و چارت ها است.

این دکترای روانشناسی با بیان اینکه مدیریت زمان از تکنیک های کارآمد برای مطالعه کردن است، ادامه داد: عامل بعدی مدیریت زمان است یعنی اینکه دانش آموز بداند که هفته دیگر امتحان دارد و باید درس بخواند و توجه به این نکته بر مسایل دیگر و میهمانی رفتن مقدم است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: پیش خوانی مطلبی که قصد خواندن آن را داریم مهم است و بعد از  پیش خوانی باید به سوال کردن توجه کرد و اینکه این درس را برای چه می خوانیم و بعد از سوال کردن، نوع خواندن قابل اهمیت است. خواندن دقیق، با تامل، یادداشت کردن و حاشیه نویسی و استفاده از نمودار نیز اهیمت دارد و سر واژه درست کردن نیز در این مرحله شکل می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تامل و فکر کردن در مورد مسایل و موضوعاتی که مورد مطالعه قرار گرفته اند نیز حایز اهمیت است؛ ضمن اینکه مرور کردن موارد مورد مطالعه نیز باید مورد توجه قرارگیرد چراکه اکنون یکی از ایرادهایی که در بین دانش آموزان وجود دارد این است که گاهی اوقات درسی را چند بار خوانده‌اند اما شیوه مطالعه درستی برای خواندن ندارند و با شیوه مطالعه ناصحیح و ندانستن مهارت های مطالعه، وقت بیشتری را هدر می دهند در صورتی که با داشتن شیوه مطالعه بهتر، می‌توانند از وقت خود بهره وری بیشتری داشته باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی