سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
مغز

پژوهش جدید دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد مغز انسان می‌تواند خاطرات را به شکل معکوس، احیا کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد مغز انسان‌ می‌تواند خاطرات قدیمی را به شکل معکوس و خلاف آنچه بوده‌اند، بازیابی کند. مغز می‌تواند به جای قرار دادن جزئیات خاطرات قدیمی برای بازسازی آنها، نکات مهمی که ابتدا رخ داده‌اند را در کنار هم قرار دهد و سپس، با افزودن جزئیات بیشتر، آن را بازیابی کند. به نظر می‌رسد این فرآیند، دقیقا برعکس عملکرد مغز در اولین برخورد با یک رخداد است.

پژوهشگران "دانشگاه بیرمنگام"(University of Birmingham) انگلستان در پژوهش جدیدی، تصاویر خاصی را به شرکت‌کنندگان نشان دادند و از آنها خواستند هر تصویر را به واژه منحصربه‌فردی ربط دهند. سپس، واژه‌ای به آنها ارائه و از آنها خواسته شد تصویر مربوط را با جزئیات به خاطر بیاورند.

در طول این فرآیند، فعالیت‌های مغزی هر شرکت‌کننده با کمک 128 الکترود متصل به جمجمه او، بررسی شد. الکترودها به دانشمندان کمک کردند تا تغییر در الگوهای مغز را با دقت بیشتری مشاهده کنند. در این بررسی، از یک الگوریتم کدگذاری استفاده شد تا روی نوعی تصویر که در بازه‌های زمانی متفاوت در مغز شکل گرفته بودند، کار کند.

"ژوآن لیند دومینگو"(Juan Linde Domingo)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: حافظه، یک فرآیند بازسازی است که شاید متضاد دانش شخصی و دیدگاه‌های جهانی باشد اما در حال حاضر، درک درستی از نحوه دقیق بازسازی خاطرات در مغز، وجود ندارد.

یافته‌های این پژوهش، تضاد عمیقی با چگونگی پردازش تصاویر در مغز پس از نخستین برخورد با آنها دارند. هنگامی که برای نخستین بار یک جسم پیچیده را می‌بینیم، ابتدا جزئیات دیداری آن یعنی الگوها و رنگ‌ها را درک می‌کنیم. اطلاعات انتزاعی و پرمعنا، ذات جسم را برای ما آشکار می‌کنند و پس از آن می‌توانیم بفهمیم که به چه چیزی نگاه می‌کنیم.

این نتایج نشان می‌دهند که مغز، ابتدا مفاهیم و سپس جزئیاتی را اولویت‌بندی می‌کند که پیامدهای بیشتری برای چگونگی تغییر حافظه در فرآیند بازیابی دارند. شاید نتایج این پژوهش بتوانند به درمان "اختلالات استرس پس از ضربه" (PTSD) کمک کنند.

دکتر "ماریا ویمبر"(Maria Wimber)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما با این بررسی توانستیم نشان دهیم که شرکت‌کنندگان پس از شنیدن واژه یادآوری، اطلاعات انتزاعی را که در سطوح بالاتری قرار دارند بازیابی می‌کنند و پس از این مرحله، جزئیات خاص، بازیابی می‌شوند.

یافته‌های این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی