سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
معرفی رشته روانشناسی برای علاقه مندان (کنکوری ها)
چیزهایی که توی این نوشته می آورم غالبا تجربیاتی هستش که تا این لحظه از رشته روانشناسی و خواندن مباحثش به دست آوردم شاید هیچوقت جمله بهترین دوستم را فراموش نکنم که وقتی دو هفته پیش با هم صحبت می کردیم بی اختیار حرفم را قطع کرد و گفت: تو و روانشناسی بدجوری تو هم غرق شدین.. بعد که یه کوچولو خندیدیم بهش گفتم: این ویژگی روانشناسیه، خودش میاد تو زندگیت حداقل برای من اینطوری بوده.
 
پول یا علاقه؟
کسانی که روانشناسی را دوست دارند و برای رقابت و در نتیجه قبولی توی این رشته در کنکور شرکت می کنند باید بدانند که همانطوری که به لحاظ عرفی هر کسی میداند تنها وقتی در رشته موفق می شویم که واقعا علاقه منده اش باشیم.. این قانون اولیه تمام رشته هاست صادقانه بگویم که بله روانشناسی تا حدی رشته ای پولساز هست اما نه برای کسی که فقط به خاطر پول وارد این رشته شده باشد.

مسائل روانی و به طور کلی مسئله روان پدیده ای پیچیده است که از جهات مختلفی بررسی میشود و همینطور از جهات مختلفی هم تحت تاثیر قرار میدهد. این دقیقا همان چیزی است که علاقه مندان به خود این رشته را از علاقه مندان به پول این رشته جدا میکند.

روزی را تصور کنید که شما یک روانشناس شده اید و فردی به مطب شما مراجعه می کند فردی افسرده با خلق پایین، ژولیده و به شدت غمگین که به دلیل احساس گناهی که با خود دارد میخواهد اقدام به خودکشی کند. حال شما هستید و احساسات و هیجاناتتان، چیزی که به طور عادی همه ما را تحت تاثیر قرار میدهد و شما باید تا جایی که میتوانید با این علائم اختلالی در این شخص بجنگید مدام باید فکر کنید، از جوانب مختلف وارد مسئله شوید  و او را تحت تاثیر قرار دهید در مدت زمانی حدودا پنجاه دقیقه ای (البته بستگی به رویکرد درمانیتان دارد) که ای بسا شاید جلسه بعدی در کار نباشد.

تنها زمانی درمانگر خوبی برای این فرد خواهید بود که علاقه مند به این فرایند باشید علاقه مند به مسئله روان و بازخورد هایش در رفتار انسان باشید، علاقه مند به ارتباط و تاثیرات متقابل مغز و روان و رفتار باشید و همینطور شاید عجیب ترین بخشش این است که علاقه مند به تحلیل رفتار و تحلیل خود باشید..


توجه و تحلیل
تحلیل خود یعنی چه؟ خب ببینید وقتی شما وارد روانشناسی میشوید مدام راجع به پدیده ای به اسم انسان مطلب میخوانید و میفهمید راجع به رفتار هایش راجع به هیجان هایش، زبان بدنش، خواب هایش، خودآگاه و ناخودآگاهش و حتی شوخی ها و لطیفه هایش این همان چیزی است که باعث میشود حال دیگر دقت کنید مهم نیست چه چیزی فقط دقت می کنید توجه می کنید به تمام چیزها و احساساتی که تجربه می کنید و دیگران تجربه میکنند و برای شما بازگو می کنند.

حال دیگر وقتی به دنیای رفتار و انسان مینگرید هر چیزی را دارای معنا می یابید که قابل تحلیل است و قابلیت این را دارد که به یک درک کلی از چگونگی رفتار فرد در امروز و مشکلی که برای او پیش آمده برسیم. شما مدام خودتان را مورد ارزیابی قرار میدهید و مدام به خودتان نگاه میکنید تا خوانده هایتان را با رفتار هاییتان مطابقت دهید و این دقیقا زمانی است که روانشناسی وارد زندگی شما میشود..
 
البته باید اضافه کنم که میتوانند افرادی وجود داشته باشند و بخوانند و بفهمند اما هیچ وقت این ها را در زندگی روزمره خود وارد نکنند و علمشان را به مثابه یک عضوی جدا از خود نگه دارند..



روانشناسی در دانشگاه
در دانشگاه معمولا سال های اول و دوم تمام چیز هایی که شما میخوانید جنبه ای عمومی و آشنایی دارند واحد ها و مباحثی مثل معرفت شناسی مباحث اساسی در روانشناسی یک و دو، مشاوره و راهنمایی و … از ترم های ۵ به بعد مباحث تخصصی روانشناسی مطرح میشوند در طول چهار سال دوره لیسانس دانشجویان باید به یک درک کلی از روانشناسی و مباحثش برسند تا بتوانند در کارشناسی ارشد تا حدی وارد حوزه رویکردی خود شوند برای درمان..

غالب رویکرد های روانشناسی معمولا به چند دسته خاص بیشتر تقسیم نمیشوند:
۱-روان تحلیلگری
۲-رفتارگراها
۳-انسان گراها
۴ شناخت گراها
۵-نوروساینس یا به عبارتی زیست شناختی ها

پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی شما می توانید مجوز برای کار داشته باشید..

صادقانه بگویم که چیزی که شما را متفاوت از بقیه میکند میزان مطالعه پیرامونی این رشته است به طوری که دانشگاه در این زمینه فقط محلی برای معرفی است نه یادگیری دقیق و صرف شما دانشجو میشود و باید مباحث را بیرون از دانشگاه هم پیگیری کنید. همانطور که هر کدام از ما پیش دکتری میرویم و از اون انتظار داریم لقب دکتری او مطالبق با معلوماتش باشد در یک روانشناس هم به همین گونه است چه بسا که با توجه به پیچیدگی مسائل روانی به سبب علم نوظهور روانشناسی این قضیه سخت تر هم میشود..

رشته روانشناسی یک رشته شناور است به این معنی که در هنگام انتخاب رشته از سه رشته پایه یعنی علوم انسانی تجربی و ریاضی میتوان وارد آن شد. این به سبب همه گیر بودن مباحث روانشناسی و روان است.

این که مغز و هورمون ها چه تاثیراتی بر رفتار میگذارد و مباحث شناختی و ذهنی چه تاثیر میگذارند هر کدام به حوزه ای مربوط میشوند که در نهایت همه این سه علوم پایه را در برمیگیرد.. البته که این مطلب در واحد های درسی رشته هم گنجانده شده به این معنی که واحد های فیزیولوژی اعصاب و غدد(تجربی)، فلسفه اسلامی(انسانی)، آمار استنباطی و توصیفی (ریاضی) و… در این رشته خوانده میشود.

البته که در تمام طول ترم ها واحد های گوناگونی خوانده میشود از مباحث گوناگون روانشناسی اطلاعاتی کسب میشود اما اگر بخواهیم صادق باشیم در دوران لیسانس غالب مطالب مربوط میشود به نظریه پدر روانکاوی یعنی فروید، مباحث لایه های شخصیتی او، مراحل رشدی که مطرح میکند و واژگانی که به کار میبرد. در کنار این نظریه پرداز مباحثی در رابطه با شرطی سازی از رفتارگراها، طرحواره درمانی و مسائل مربوط به شناخت گراها، دنیای رشدی در نگاه ژان پیاژه نظریه پرداز بزرگ و … مطرح میشود.

هیچگاه جمله ای را که استاد واحد روانشناسی شخصیت بهم گفت را فراموش نمیکنم: در دوران لیسانس شما باید مسائل تئوریک را بفهمید و به یک مسئله برسید، دوران ارشد آن را اجرایی کنید و در دکترا به تز تبدیلش کنید..

اگر قبل از ورود به این رشته اطلاعاتی از این دست داشته باشید تا حدی بر اساس یک کلیاتی میتوانید به این نتیجه برسید که آیا این رشته مورد علاقه من هست یا نه...
 

 
 • ویژگیهای مورد نیاز برای یک روانشناس:
1.برخورداری از سلامت روان و شخصیت سالم
2.دارای حس همدلی، همدردی و درک متقابل
 3.داشتن روابط عمومی بالا و مهارت ارتباطی قوی
4.خوب شنیدن و دارای هنر گوش دادن 
5.توانایی قضاوت نکردن
6.مبتنی بر شواهد رفتار کردن
7.صبور و مهربان بودن با تواضع و احترام به مراجع
8.مهارت تصمیم گیری و حل مسئله در سطح خوب
9.انعطاف پذیری
10.توانایی حفظ اسرار و رازداری مراجعان


منبع: میگنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی