سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
مشاوره

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بکارگیری روش "رفتار درمانی شناختی" که به طور گسترده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی توصیه می‌شود، عوارض جانبی به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، رفتار درمانی شناختی محبوب ترین و بهترین شیوه گفتاردرمانی بوده و در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها از یک روان درمانگر برای این نوع درمان کمک می‌گیرند.

با این حال برخی از متخصصان معتقدند که این نوع درمان به طور خاص شامل تنش مجددِ رویارویی با آسیب‌های گذشته و مسائل دردناک و مقابله با کاستی های فرد می‌شود. این بدان معناست که تقریبا نیمی از مراجعان دریافت مشاوره با عوارض جانبی از جمله قطع روابط، احساس گناه و شرم و حتی افکار خودکشی مواجه می‌شوند.

بسیاری از آمریکایی‌ها به جای مصرف دارو یا حتی با ترک داروهای افسردگی و ضد اضطراب تصمیم به مراجعه به مشاور می‌گیرند چرا که عوارض جانبی برخی داروها می‌تواند شدید و ناخوشایند باشد.

به عنوان مثال فلوکستین یکی از داروهای افسردگی رایج است که عوارض جانبی آن اغلب شامل بی خوابی و احساس اضطراب است. هر دو این عارضه‌ها می‌توانند افسردگی ذهنی و بیماری‌های روانی را تشدید کنند.

در مورد تکنیک رفتار درمانی شناختی باید گفت که این روش اگرچه عوارض جانبی داروهای شیمیایی را نداشته و در حال حاضر به عنوان درمانی موثر در بیماری های روانی برشمرده می‌شود اما این نوع درمان مشاوره‌ای نیز بدون عوارض نبوده و یک تیم محقق از یک دانشگاه علوم پزشکی در برلین عواقب منفی احتمالی آن را بررسی کرده‌اند.

عوارض جانبی این درمان به حدی حیرت‌آور بوده که محققان بر آن شدند تا به جای مراجعان از روان‌درمانگران در این ارتباط سوال کنند. نتایج این مطالعه نشان داد حدود ۴۳ درصد از مراجعان به مشاور، حداقل یک رویداد نامطلوب را در نتیجه درمان تجربه می‌کنند.

از شایع ترین عوارض حین درمان به هم خوردن برخی روابط، افزایش تنش در روابط خانوادگی و صرف نظر از اعضای خانواده، احساس گناه و شرم یا احساسات شدید در طول جلسات درمانی است. برخی از روان درمانگران حتی تصور می‌کردند که بیمارانشان پس از اتمام دوره درمان تمایل به خودکشی پیدا می‌کنند.

در ۴۰ درصد موارد روان‌درمانگران معتقد بودند که این عوارض جانبی شدید بوده و در ۲۵ درصد نیز این اثراتِ پرخطر تا چند هفته یا حتی چندین ماه ادامه دارد. اگرچه پیش از این مطالعه روان‌درمانگران بر این باور بودند که روش رفتار درمانی شناختی هیچ اثر منفی ندارد اما پس از اتمام این مطالعه و پرسش و پاسخ ها، خود از تاثیرات منفی بر مراجعان‌ شگفت زده شده بودند.

با این حال از آنجایی که متخصصان نتوانستند هیچ دلیلی برای این عوارض جانبی بیابند، اعلام کردند ممکن است این عوارض و احساسات تشدید شده بخشی از روند برخورد با افکار و احساسات منفی باشد. از همین رو آنها هشدار دادند که بازسازی دوباره شرایط اضطراب و افسردگی از عوارض اجتناب ناپذیر و حتی مورد نیاز دوره درمان است تا مراجعان بتوانند در مورد چگونگی مقابله با آن احساسات تجدید نظر کنند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان بر این باورند تا زمانی که درمان بهتری برای بیماری های روان وجود نداشته باشد، این تکنیک و مراجعه به روان‌درمانگر بهترین نوع درمان بیماری‌های روان است. چرا که این عوارض جانبی به روان‌درمانگران کمک می‌کنند تا نقاط ضعف مراجعان را بهتر درک کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی