سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
 
 
دیوید گلرنتر
ترجمۀ: منصور شمسایی‌فرد مرجع: NYTimes
نوشتن و خواندن از روزنامه و رمان گرفته تا گزارش‌های علمی و مجله‌های زرد و پرشایعه دیگر از نسخ چاپی به سمت صفحات دیجیتالی رفته‌اند؛ ابزارهای دیجیتالی نظیر لپ تاپ، کیندل و گوشی تلفن همراه هوشمند. ناشران سنتی کتاب هم دیگر دست به دامن ووک شده‌اند؛ شرکتی آمریکائی که کتاب‌های دیجیتالی را همراه با متن، فیلم و عکس منتشر می‌کند تا هم به صورت آن لاین خوانده شوند و هم توسط آی‌فون قابل استفاده باشند. باقی ناشران هم کتاب‌های قدیمی را به شکل الکترونیک و دیجیتال بازنشر می‌کنند و کتابخانه‌ها در پاسخ به سیل درخواست‌ها، کتاب‌های بیشتری را به صورت الکترونیکی- ای‌بوک‌ها- برای دانلود در دسترس عموم قرار می‌دهند. حال پرسش اینجاست؛ آیا در عملکرد مغز، میان دریافت اطلاعات از کتاب چاپی یا نسخه الکترونیکی، تغییری ایجاد می‌شود؟ آیا با تغییر ابزار مطالعه از گونه چاپی به دیجیتالی، تفاوتی در مهارت یا تجربه خواندن - حفظ یا درک مطلب- ایجاد می‌شود؟ اتاق مناظرۀ نیویویرک‌تایمز این سؤالات را در قالب مجموعه‌ای از نوشتار-مباحثه از پنج اندیشمند و استاد دانشگاه پرسیده است. آلن لئو، ُ استاد زبان انگلیسی دانشگاه کالیفرنیا؛ ساندرا آموت، نویسندهٔ کتاب «به درون مغزتان خوش آمدید»؛ «ماریان ولف» استاد دانشگاه تافتس و مؤلف کتاب «پروست و ماهی مرکب»؛ دیوید گلرنتر استاد علوم کامپیوتر دانشگاه ییل و گلوریا مارک استاد دانشکدهٔ انفورماتیک دانشگاه کالیفرنیا مشارکت‌کنندگان در این بحث بودند. ترجمۀ این نوشتارهای کوتاه در پنج قسمت تنظیم شده است و به مرور در اختیار شما قرار خواهد گرفت. مباحثه را دنبال کنید.
 
 
رسانه پیام نیست
 

نیویورک‌تایمز — همه متون خواندنی درحال مهاجرت به‌سوی صفحه‌های کامپیوتر نیستند. مادامی که کتاب‌ها ارزان، محکم و از ظاهرشان به راحتی قابل خواندن‌اند، نشانه‌گذاری‌شان آسان و از همه مهم‌تر، زیبا هستند، همچنان بهترین ابزار انتقال کلمات خواهند بود.

بر این باورم که تکنولوژی به‌زودی در مسیر طبیعی شروع به حرکت خواهد کرد: اضافه کردن تراشه به کتاب، نه بر عکس. ممکن است دوست داشته باشم کاری کنم که کتاب صدا بدهد وقتی نمی‌توانم آن‌را پیدا کنم، متنش را بصورت آنلاین جستجو کنم، نسخه‌های به‌روز شده‌اش را دانلود کنم و نگاهی به نقدها و نظرات بیندازم. همه این کارها را می‌توان براحتی با افزودن قطعات الکترونیکی به صحافی کتاب، انجام داد. چنین کتاب‌های پیشرفته‌ای برخی ویژگی‌های بدِ متون کامپیوتری را خواهند داشت، اما حداقل در صورت قطعی برق یا تمام شدن شارژ باطری، باز کتاب را دارم.

البته متون کامپیوتری تغییر و بهبود پیدا می‌کنند؛ اما جنبه فیزیکی خواندن ربطی به ویژگی‌های بد صفحات کامپیوتری ندارد بلکه به ظرافت کتاب سنتی مربوط می‌شود: اینکه صفحات از ته به‌هم صحافی شده‌اند و نسخه‌های خطی که ظریف‌ترین طراحی چندین هزار سال گذشته‌اند.

متخصصان فن‌آوری (طبق معمول)، حکم نابودی آن‌را صادر کرده‌اند بی‌آنکه زحمت درک آن را به خود بدهند. آن‌ها همان اشتباهی را مرتکب می‌شوند که طراحان ماهر به مدت نیم‌قرن در پیش‌بینی مرگ اتومبیل‌ها و جایگزینی‌شان با فن‌آوری مدرن دیگری انجام داده‌اند؛ اما مساله این است که مردم همچنان اتومبیل را دوست دارند.

مهم‌ترین تغییری که در حوزهٔ خواندن در محیط آنلاین در حال روی‌دادن است، کم‌ارزش‌شدن واژگان است. من در آموزش نگارش به دانشجویان می‌گویم (همانطور که استادان همیشه گفته‌اند) که به هر واژه‌ای ارزش دهند، بر هر عبارت آنقدر تأمل کنند تا مناسب و صحیح شود و به صدای هر جمله گوش فرا دهند.

اما چنین ایده‌هایی روزبه‌روز عجیب و نامانوس‌تر به نظر می‌رسد؛ در دنیایی که (مثلاً در هر اجتماع پرجمعیت دانشجویان) پیام‌های متنی پرسر و صدا را می‌توان دید که از در و دیوار اتاق بالا می‌روند و هرکدام مثل صدای وزوز مگس در ذهن می‌ماند؛ در دنیایی که فاصله زمانی‌ِکوتاه میان نوشتن یک مطلب تا انتشارآن بر روی اینترنت، کمک می‌کند تا هنر ویرایشِ متن بطور کامل نابود شود. اینترنت، واژگان را هم بی‌ارزش می‌سازد و هم مهم.

البته امروزه نویسندگان انگلیسی بزرگ و صاحب‌سبکی هم وجود دارند (مثل جان بَنویل یا مارتین اَمیس). مسلماً دستگاه‌های واژه‌پرداز بهترین دستاوردی‌اند که تاکنون برای نگارش نثر ایجاد شده‌اند و رایانش ابری۱ به زودی این امکان را به خوانندگان می‌دهد تا به هر متنی در هرکتابخانه و هر جایی دسترسی پیدا کنند.

ابزارها (طبق معمول) بی‌اثر هستند. این به ما بستگی دارد که تلاش کنیم خواندن دیجیتالی باعث پیشرفت خواندن کتاب سنتی شود، نه اینکه جایگزین آن شود. این به ما بستگی دارد که به خاطر داشته باشیم رسانه، پیام نیست و مهم، معنا و موسیقی واژگان است نه ابزار و رسانه پرزرق‌و برقی که آن‌ها را منتقل می‌کنند.


پی‌نوست‌ها:
*‌ استاد علوم کامپیوتر در «دانشگاه ییل»، مؤلف کتاب یهودیت: راهی برای زیستن استکه در ماه نوامبر منتشر می‌شود. وی در گفتگویی که در سایت Edu.org انجام داده در مورد نقشش در ابداع مفاهیم «لایف استریمینگ»۲ و «ابر»۳ در حوزه کامپیوتر صحبت می‌کند.
[۱] cloud computing: مدلی است که با استفاده از آن کاربر می‌تواند خدمات و منابع موردنیاز خود را از طریق شبکه اینترنت و بصورت وب‌سرویس دریافت کتد. [مترجم]
[۲] lifestreaming: لایف استریمینگ به معنی ضبط آنلاین فعالیت‌های یک شخص در وب است. [مترجم]
[۳] the cloud: منظور «رایانش ابری» است که مدلی محاسباتی بر پایه اینترنت است. واژه «ابر» واژه‌ای است استعاری که به اینترنت اشاره می‌کند. [مترجم]

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی