سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

یک روانشناس گفت: طلاق عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین تنهایی دو نفره را تجربه می‌کنند.

تنهایی دو نفره نتیجه طلاق عاطفیریحانه گیلانی روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: نقش همسری در ساختار و روابط خانواده نقش می‌بندد و هیجان و عواطف زن و شوهر به همدیگر نیز با چنین نگرش‌هایی شکل می‌گیرد.

این روانشناس با بیان اینکه طلاق عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین تنهایی دو نفره را تجربه می‌کنند، افزود: سرد شدن عواطف یا بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر پس از مدتی به شکل عادت رفتاری در می آید و فرد احساساتش را از همسرش پنهان می‌کند.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی گفتگو بین زن و شوهر کم رنگ و دیواری نامرئی بین آنها ایجاد می‌شود؛ دیواری که مانع حمایت عاطفی از همدیگر می‌شود.

گیلانی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد زن و شوهر از نیاز‌های عاطفی خود آگاه نیستند، بیان کرد: آن‌ها احساس می‌کنند فقط چیزی در رابطه‌‌شان کم رنگ شده است.

این مشاور خانواده تصریح کرد: هر یک از زوجین نیاز به محبت، همراهی، شنیده‌ و درک شدن، قدردانی، پذیرفته‌شدن و احساس ارزشمندی دارند و وقتی این نیازها به شکلی مزمن و فراگیر مغفول بمانند، فرد برآورده شدن آن‌ها را در جایی دیگر جستجو می‌کند و زمینه طلاق عاطفی فراهم ‌می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر چه آمار دقیقی برای طلاق عاطفی در دسترس نیست، گفت: از میزان مراجعه به دفاتر ثبت طلاق و سن افراد مراجعه کننده می‌توان دریافت که طلاق عاطفی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد.

این روان شناس گفت: طلاق عاطفی در خانواده‌های تحصیل کرده به مراتب بالاتر از خانواده‌های بی سواد و کم سواد یا با تحصیلات پایین است.

گیلانی با بیان اینکه میزان تحصیلات زوج‌ها آگاهی آن‌ها را به نیاز‌های عاطفی‌شان افزایش می‌دهد، افزود: در چنین شرایطی همسران بیشتر نقش هم‌خانه را برای یکدیگر یفا می‌کنند و درکی از روحیات هم ندارند.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه در این وضعیت افراد ترجیح می‌دهند تنها باشند و به تنهایی غذا بخورند یا تلویزیون تماشا کنند، ادامه داد: طلاق عاطفی با افزایش عمر زندگی عمق بیشتری پیدا می‌کند و روابط را به سردی بیشتری سوق می‌دهد.

گیلانی گفت: در سال‌های اول ازدواج معمولا عاطفه و توجه در زوج‌ها بیشتر است، اما با تولد فرزند، بیشتر توجه به او متمرکز می‌شود و در این شرایط زوج‌ها چنان در نقش پدر و مادری غرق می‌شوند که به مرور از نقش زن و شوهری غافل می‌شوند.

علائم طلاق عاطفی

این روانشناس با بیان اینکه یکی از شاخص‌های کلیدی در طلاق عاطفی این است که افراد در تنهایی آرامش بیشتری دارند و کار‌ها و تفریحات مشترک به شدت کم می‌شود، افزود: در چنین وضعیتی هر کس برنامه زندگی خود را دارد.

گیلانی بخش اعظم بی توجهی زوج‌ها به یکدیگر را ناشی از ناآگاهی از مهارت‌های ارتباطی دانست و گفت: این عمل مانع از بروز عواطف و احساسات به شکل سازنده و سالم می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی