سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
به چه کسی نخبه می گوئیم ؟!
"نخبه به فرد برجسته و کارآمدی گفته می شود که درخلق و گسترش علم، فناوری، هنر،ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزشهای اسلامی اثر گذاری بارزی داشته باشد و همچنین فعالیتهای وی بر پایه هوش، خلاقیت، استعداد، انگیزه و توانمندی های ذاتی و اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

استعداد برتر نیز مقدمه و زمینه‌ اساسی نخبگی است.(سند بنیاد ملی نخبگان،4،1391) استعدادهای برتر امروز، نخبگان آینده کشور هستند؛ می‌توان نخبگی را فرآیند و زنجیره‌ای به هم پیوسته دانست که نقطه‌ آغاز آن، استعداد برجسته است.

در صورتی که افراد واجد استعدادهای برتر، به کسب خبرگی و تخصص در زمینه‌ تخصصی مرتبط با استعداد خویش بپردازند می توانند به مرحله نخبگی برسند. بررسی وضعیت و شرح حال شخصیتهای برجسته و نخبگان جوامع انسانی که تأثیرات شگرفی بر اجتماع خود داشته‌اند، نشان دهنده این است که بسیاری از این افراد، در چنین مسیری قرار داشته‌اند: افرادی دارای استعداد بالا در یک یا چند زمینه که به مرور زمان، بر خبرگی و کارآزمودگی خود در آن حوزه افزوده‌اند تا به سطح تأثیرگذاری و نهایتا نخبگی رسیده اند.

مطابق با تعریف رایج نخبگی از سوی سازمان های متولی نخبگان، مولفه های که نشان دهنده نخبگی افراد هستند هوش، استعداد، خلاقیت، انگیزه و ویژگی های شخصیتی و تفاوت های فردی هستند که با پرورش و تمرکز روی آنها می توان فرد را به سوی نخبگی پیش راند.

مولفه های شکل دهنده یک نخبه را در جدول زیر مشاهده می کنید:

2-1نمودار مولفه های نخبگی (تصویر فوق)

با توجه به این که کارکردها و وجوه مختلفی که در مورد نخبگی وجود دارد، معادل و مترادف های مختلفی وجود دارد که جایگزین آن میشود به همین منظور برخی از پرتکرارترین آنها در نمودار زیر آمده است.
 
2-2نمودار مفاهیم و معادل هایی که در معادل و مترادف یا در ارتباط با مفهوم نخبه، هستند.


منبع: لیلی نبی زاده-میگنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی