سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138410132 و 05138482093


سایر موضوعات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
یکی از معضلات در آستانه شروع امتحانات دانشجویان، واکنش های عصبی و تاثیر آن بر سلامت و میزان وزن این گروه از محصلان است.
تصویر بلا‌هایی که فصل امتحانات بر سر دانشجویان می‌آورد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند یکی از دلایل چاقی و اضافه وزن در افراد خوردن اسنک و انواع میان وعده‌های پرچرب، شیرین یا شور در زمان مطالعه درس، خستگی، استرس یا تشدید احساسات است.


پژوهشگران اعتقاد دارند اغلب زمان‌ها به جز سه وعده اصلی غذایی افراد نیاز چندانی به مصرف خوراک ندارند، اما به دلایل مختلف که بیشتر منشاء عصبی دارد به پُرخوری می‌پردازند و این عارضه سبب چاقی و اضافه وزن درآن‌ها می‌شود.

خوردن خوراکی بدون حس گرسنگی واقعی می‌تواند سبب اختلال در ارسال سیگنال‌های احساس گرسنگی به مغز و درنتیجه افزایش کاذب اشتها و تمایل به خوردن بیش ازاندازه خوراکی‌ها شود.

کارشناسان عواملی چون تبلیغات خوراکی ها، مصرف خوراکی به وسیله دیگران، وجود رستوران و انواع فروشگاه‌های عرضه کننده مواد غذایی و نوشیدنی و نیز در دسترس بودن مواد غذایی را عاملی برای چاقی و اضافه وزن انسان‌ها دانسته اند.

یکی از عادت‌های اشتباه که افراد را به خوردن مواد غذایی شیرین معتاد می‌کند آموزش اشتباه والدین ازسنین کودکی است که برای پاداش و تشویق کودک به او خوراکی‌های شیرین، چون آبنبات می‌دهند یا درصورت بروز زخم یا بیماری و نیاز به مصرف دارو یا تزریق واکسن با وعده دادن خوراکی‌های شیرین رضایت کودک را جلب می‌کنند.

انجام این کار به تدریج سبب وابستگی کودک به مصرف خوراکی‌های شیرین و دگرگون شدن بخش هیپوکامپ یا همان مرکز پاداش دهی مغز او می‌شود.


یکی از زمان‌هایی که برخی افراد به شدت در معرض اضافه وزن وچاقی قراردارند، فصل امتحان‌ها و در زمان مطالعه درس هاست، نشستن یک جا برای ساعت‌های طولانی و مطالعه درس سبب می‌شود تا افراد به خوردن انواع اسنک و تنقلات روی بیاورند، این موضوع در کنار کاهش میزان ورزش به وسیله آن‌ها سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود.


کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند رژیم غذایی سالمی برای حفظ تناسب اندام خود داشته باشند، خوردن میوه، دانه‌های آجیل، نوشیدنی‌های کم شیرین یا دم نوش و اسنک‌های سالم مانند میگو یا سیب زمینی پخته شده می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای در زمان مطالعه درس‌ها باشد.


محققان توصیه می‌کنند افراد در زمان خستگی، اوج ناراحتی یا شادی به جای زیاده روی درمصرف تنقلات یا اسنک آب به میزان استاندارد بنوشند و رژیم غذایی خود را برهم نزنند.

خوردن بیش از اندازه خوراکی یا اسنک‌های شیرین در زمان مطالعه درس‌ها می‌تواند سبب احساس خواب آلودگی و بی علاقه گی به مطالعه ادامه مطالب شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در زمان مطالعه درس‌های امتحانی وقت کافی برای استراحت در نظر بگیرند تا دچار وسوسه خوردن مواد غذایی نشوند.


در زمان اوج احساسات یا مطالعه درس افراد بیش از سایر مواقع به خوردن خوراکی‌های شیرین یا شور، چون چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار، دونات، شیرینی و شکلات‌های شیرین تمایل پیدا می‌کنند که به دلیل دگرگونی در بخش هیپوکامپ مغز رخ می‌دهد.

مصرف به اندازه خوراکی‌های دارای طعم شیرین برای بدن مفیداست، اما زیاده روی درمصرف آن‌ها می‌تواند سبب افزایش وزن، ابتلا به بیماری دیابت، بروز آکنه و جوش صورت و در نهایت سندرم متابولیک شود.

افزایش وزن در افراد بسیار ساده‌تر از کاهش وزن ایجاد می‌شود و به همین دلیل حفظ تناسب باید جزو اولویت‌های فردی زندگی هر شخص باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی