سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
امروزه شاهد الگوهای جدیدی از روابط زن و مرد با عنوان هم خانگی بدون ازدواج، هم باشی سیاه و هم بالینی هستیم که از آن با عنوان «ازدواج سفید» یاد می‌شود.

بررسی ازدواج سفیدبه گزارش دفاع پرس به نقل از روزنامه رسالت، منظور از ازدواج سفید زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی است، یعنی به گونه‌ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود برای زندگی زیر یک سقف می‌روند و از آنجایی که جامعه ایران یک جامعه ایرانی، اسلامی است و چنین پدیده‌هایی در آن به هیچ عنوان تعریف نشده است به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد، به همین منظور آماری درخصوص تعداد این نوع ازدواج در دست نیست.

این نوع ازدواج که در غرب رایج است، پیوندی به مدت زمان نامعلوم بین دو نفر برقرار می‌کند که در کشور ما فاقد مشروعیت اجتماعی،حقوقی و شرعی است.

این پدیده برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا با هدف تحول در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا و هم چنین برقراری شرایط عادلانه و برابر برای زنان در پی جنبشی پدیدار گشت که از آن تحت عنوان جنبش آزادی زن یاد می‌شود.

کاربرد کهن ازدواج سفید در انگلیس و در زبان فرانسه که به معنای ازدواج بدون وصال یا ثبت شده قانونی اما به دلایل مختلف بدون رابطه جنسی است.

ازدواج واژه مقدسی است بنابراین زندگی دختر و پسر زیر یک سقف را بدون عقد شرعی، نمی‌توان ازدواج نامید بلکه چنین رابطه‌ای با اهدافی مانند برآورده کردن نیازهای جنسی و روانی برقرار می‌شود. اگر چه ممکن است از زاویه‌ای برای مرد مثبت باشد ولی اثر ویران کننده‌ای بر زندگی زن می‌گذارد؛ چراکه زنان دارای زیبایی‌ها و کمالات خدادادی هستند که باید آن را در جای خود هزینه کنند.

آمارها حاکی از آن است که امروزه زندگی بدون ازدواج یکی از شیوه‌های رایج در غرب است که بیش از دو سوم زوج‌های آمریکایی پیش از ازدواج رسمی، مدتی را بدون ازدواج با یکدیگر زیر یک سقف می‌گذرانند. هرچند این نوع ازدواج در برخی کشورهای غربی جرم نبوده و مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده اما در ایران این پدیده مطابق ماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب 1375 که مقرر داشته: هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت به غیر از زنا شوند به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد.

متأسفانه این روزها هشدارهایی درخصوص روابط مخفیانه (ازدواج سفید) در کشورمان می‌شنویم؛ اگرچه آمارهایی رسمی و قابل استنادی به دلیل محدودیت‌های موجود درباره رواج این شیوه زندگی وجود ندارد، اما آنچه مهم است اینکه چرا برخی از جوانان به این سبک از زندگی روی آورده‌اند؟ به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که افراد به این سبک از زندگی روی آورده‌اند، «عدم مسوولیت‌پذیری» است؛ چراکه نبود مسوولیت، فاکتوری اساسی برای این نوع زندگی محسوب می‌شود و به خاطر اینکه در این نوع ازدواج، هیچ کجا سندی مبنی بر زن و شوهری ثبت نشده است به همین خاطر طرفین به راحتی می‌توانند به رابطه خود پایان دهند بدون اینکه اتفاقی افتاده و بدون اینکه از یکدیگر انتظار و توقعی داشته باشند.

هم‌چنین یکی دیگر از علل افزایش این پدیده مشکلات اقتصادی است که باعث شده آمار ازدواج رسمی را سال به سال کاهش دهد و به سن ازدواج بیفزاید.

عواملی چون بیکاری، مخارج سنگین عروسی، مهریه‌های سنگین و ... از جمله علل گرایش به سمت این پدیده است. از جمله آثار و پیامدهای این نوع ازدواج می توان به کاهش فرزندآوری و جمعیت ، از دست دادن حمایت خانواده، از بین رفتن اعتماد در بین افراد، بارداری ناخواسته، افزایش بی‌بند و باری، خیانت و گوشه‌گیری و سقط جنین‌های غیر قانونی و... اشاره کرد.

در این نوع ازدواج بیشترین ضرر متوجه خانم‌ها است و اثر مخرب این رابطه بر روی جسم و روح آن‌ها قابل تشخیص و مشاهده است. عمده کسانی که تن به این رابطه نامشروع می‌دهند کسانی هستند که یا از خانواده طرد شده‌اند و یا در تشکیل خانواده ناموفق بوده‌اند و یا دختران جوان که فریب وعده‌های ازدواج را خورده‌اند و یا بعضاً مورد تجاوز واقع شده‌اند.

به طور خلاصه می‌توان گفت ازدواج سفید تهدیدی انکارناپذیر و خطرناک برای از بین بردن کانون خانواده‌ها و حذف سبک زندگی اسلامی در ایران است که باید خانواده‌ها و مسوولین فرهنگی جامعه در کنار هم، به انجام کار فرهنگی و شفاف‌سازی و روشنفکری درخصوص مخاطرات این پدیده فرهنگی اجتماعی گام بردارندو هم چنین علاوه بر کار فرهنگی نیاز به برنامه‌ریزی گسترده و مناسب در جهات آسان‌سازی ازدواج صحیح و متناسب با فرهنگ اسلامی از جمله ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و مسکن و ... است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی