سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
افسردگی در زنان 2 برابر بیشتر از مردان است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان است و در هر جامعه ای حدود 6درصد افراد به افسردگی شدید مبتلا هستند.

فربد فدایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: در همه جوامع بشری میزان انواع افسردگی در زنان 2 برابر بیشتر از مردان است و این مساله نه فقط به علت تفاوت های ژنتیک و هورمونی بلکه بیشتر به علت تبعیض ها و محرومیت هایی است که زنان با آن مواجه هستند. در علم روانپزشکی افسردگی ممکن است بر یک حالت طبیعی دلالت کند یا نشانه ای از یک بیماری یا خود بیماری باشد.
وی افزود: مردان معمولا در برابر ناکامی ها با خشم و پرخاشگری واکنش نشان می دهند اما زنان با درونی کردن مشکل، دچار افسردگی می شوند. جامعه به زنان این گونه آموخته که اگر با ناکامی مواجه شود مشکل از خود اوست و باید آن را تحمل کند اما به مردان می گوید در برابر ناکامی ها دیگران مقصر هستند و تو می توانی با خشم و پرخاشگری عکس العمل نشان دهی.
فدایی تصریح کرد: گاهی مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد فشار خون سبب ایجاد نشانه های افسردگی می شود. یا یک غده مغزی در ناحیه پیشانی چپ ابتدا ممکن است با نشانه های افسردگی ظاهر شود. 
این روانپزشک اضافه کرد: زمانی که فرد احساس غم و اندوه زیاد کند و چیزی نتواند او را خوشحال کند، ممکن است دچار بیماری افسردگی شده باشد. انواع شایعتر افسردگی ناشی از فشارهای روانی مکرر و ارثی یا ناشی از تجربیات زندگی شخصی است.
وی افزود: در مواردی روان درمانی برای فرد دچار افسردگی مفید است. در موارد شدید درمان افسردگی با استفاده از دارو در عرض چند هفته انجام می شود و دارو به بهبود حال بیمار منجر می شود. در موارد شدید افسردگی بیمار غذا هم نمی خورد و فکر خودکشی دارد که با الکتروشوک درمان می شود. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره عوامل شایع بروز افسردگی گفت: یکی از انواع افسردگی به طور مستقیم با استرس و فشار روانی ارتباط دارد. یعنی زمانی که فرد با نگرانی های دائمی یا محرومیت ها و کمبودها مواجه باشد امکان دارد دچار افسردگی شود. 
وی ادامه داد: در شرایطی که بیکاری، فقر، نگرانی از آینده و جرم و جنایت افزایش پیدا کند ممکن است این نوع افسردگی که به آن اختلال انطباقی همراه با خلق افسرده گفته می شود در جامعه شیوع پیدا کند.
این روانپزشک تاکید کرد: از نشانه های افسردگی می توان به از دست دادن انگیزه برای پیشرفت، بی تفاوتی، گوشه گیری و از دست دادن اعتماد به دیگران اشاره کرد.
فدایی خاطر نشان کرد: در شدیدترین نوع افسردگی تفاوتی در آمارهای جهانی نیست، علل بروز افسردگی بیشتر جنبه زیست شناختی دارد و به عوامل محیطی ارتباط پیدا نمی کند اما درمورد افسردگی های خفیف تر شرایط اجتماعی نقش دارد. گروه های آسیب پذیر مانند زنان و سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.
وی درباره بازتاب افسردگی در رفتار نوجوانان و کودکان گفت: نوجوانان معمولا افسردگی خود را به صورت نافرمانی، پرخاشگری و بی توجهی به مسئولیت های تحصیلی و خانوادگی نشان می دهند. در کودکان نیز عدم پیشرفت تحصیلی و گوشه گیری از نشانه های عمده ابتلا به افسردگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره تاثیر افسردگی در اعتیاد افراد افسرده به مواد مخدر توضیح داد: یکی از روش هایی که افراد افسرده ندانسته برای کاهش افسردگی خود به آن روی می آورند استفاده از مواد مخدر یا الکل است.
وی گفت: این افراد ممکن است به سادگی مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرند و این مساله درمورد زنان نیز صدق می کند که به علت افسردگی سریع احساس دلبستگی به دیگران پیدا می کنند و اغفال می شوند.


منبع: http://ino.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی