سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

خرید اسباب‌بازی یکی از دغدغه‌های مهم پدرومادرهاست که آنها را در میان اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و تکنولوژی زده سرگردان می‌کند. اما یک اسباب بازی خوب از نظر پدرومادرها چه شکلی است؟

اسباب بازی موردعلاقه پدرومادرها برای بچه‌ها چیست؟

 بر اساس یک مطالعه که در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد میکروسکوپ، خاک رس، کیت‌‌های آهن‌ربایی جزو برترین اسباب‌بازی‌هایی بودند که بزرگسالان معتقد بودند کودکان در حین بزرگ شدن باید با آن‌ها بازی کنند. یک نظرسنجی از ۲۰۰۰ پدر و مادر نشان‌داد خیلی‌هایشان آرزو دارند بچه‌هایشان از شر گجت‌های تکنولوژی و بازی‌های کامپیوتری خلاص شوند و اسباب‌بازی‌های سنتی مثل  مجموعه‌های شیمی، یویو و طناب بازی را امتحان کنند. دوربین، مجموعه‌های علمی، تلسکوب هم جزو ۳۰اسباب‌بازی‌ برتری هستند که شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند تاثیری مثبت روی دوران بچگی آنان داشته است و حالا دوست دارند که بچه‌هایشان نیز با آنها سرگرم شوند.

اسباب بازی خوب موجب یک جرقه برای مسیر شغلی آینده می‌شود

در این نظرسنجی از هر۴ بزرگسال یک نفر معتفد است اسباب‌بازی‌هایی که موجب خلاقیت و تقویت روحیه خلاقانه و هنری آنها می‌شود مانند سه پایه‌های نقاشی و مجموعه‌های هنری برای آنها بسیار مفید است.

«اندرو روسکو» پژوهشگردانشگاه وِری که این مطالعه را انجام داده می‌گوید:«اسباب‌بازی در رشد و آموزش کودک بسیار مهم است؛ آن‌ها می‌توانند کودک را به اکتشافات جدید هدایت کنند، و با تشویق به یادگیری، خلاقیت و همدردی به آنان کمک کنند پتانسیل‌ها و احساسات‌شان را شکوفا کنند. اسباب‌بازی می‌تواند به آنان‌ها برای آماده شدن برای آینده کمک کند و حتی علاقه‌ای را جرقه بزند که منجر به یک مسیر شغلی در آینده شود. این مهم است که با همه نوع اسباب‌بازی بازی کنند از عروسک و ماشین‌ اسباب بازی تا کیت‌های ساخت و ساز و تلسکوپ.»

با اسباب‌بازی‌های زمان من بازی کن!

این پژوهشگر اضافه می‌کند بزرگسالان اعتراف می‌کنند که در دوران کودکی‌شان اسباب بازی‌های مشخصی وجود داشته که روی رشد و پیشرفت آنان تاثیر واقعا مثبت داشته‌است به طوریکه آنها را به یک مسیر درست کشانده است. و این نشان می‌دهد که اسباب‌بازی‌ها چگونه می‌توانند باعث به وجود آمدن کنجکاوی، تمرین‌های فیزیکی و خلاقیت شوند همانگونه که زمان بازی کردن با همبازی‌ها، باعث رشد مهارت‌های اجتماعی می‌شوند.

بیش از دو سوم والدین شرکت کننده در نظر سنجی گفتند بچه‌هایشان با همان اسباب بازی‌هایی بازی می‌کنند که آن‌ها در دوران کودکی با آن بازی می‌کردند که این نشان می‌دهد اسباب‌بازی‌های کلاسیکی که به رشد بچه‌ها کمک می‌کند، بیشتر از اسباب‌بازی‌های تکنولوژیک امروز دوام می‌آورد.

 بهترین اسباب بازی چیزی است که با خانواده آن را بازی کنی

این تحقیق همچنین نشان داد اکثر بزرگسالان معتقدند کودکان کم سن و سال‌تر باید با اسباب‌بازی‌هایی مثل عروسک، تدی خرسه و ماشین‌های اسباب بازی کار کنند و کودکان کمی بزرگ‌تر با دوچرخه، مجموعه‌های ترن و قطار، تسلکوپ و ست‌های شیمی سرگرم شوند.

از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر، نقش بازی کردن را به عنوان یک فاکتور مهم در زمان بازی تعیین کرد و لباس‌های مبدل و خانه‌های بازی در لیست ۳۰ اسباب بازی برتری بود که کودکان باید داشته باشند.

بر اساس نظر شرکت کنندگان، یک اسباب بازی ایده‌آل باید اول از همه جالب و سرگرمی کننده باشد. بعد از آن از هر ۱۰نفر ۴ نفر معتقد بودند که مهم است اسباب بازی آموزنده نیز باشد و ۴۴درصد هم  گفته‌اند اسباب بازی باید موجب خلاقیت کودک شوند.

یک نفر از هر ۴ بزرگسال معتقد بودند اسباب بازی یا خود بازی باید دوستدار خانواده باشد و ۴۰درصد گفته بودند باید به رشد و پیشرفت کمک کند.

«آنیتا کلیر» متخصص رشد کودک و سخنگوی دانشگاه وِری می گوید بازی برای رشد و پیشرفت کودک بسیار اساسی است و بازی کردن باعث می‌شود مغزشان را شکل می‎دهند تا درباره جهان بیاموزند و خلاقیت، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی‌شان را رشد و توسعه دهند.

از بهترین اسباب‌بازی‌ها آن‎‌هایی هستند که کودکان را تشویق می‌کنند با یکدیگر یا با اعضای خانواده‌شان بازی کنند چون به رشد اجتماعی و عاطفی فرزندان کمک می‌کنند و به آن‌ها مهارت‎هایی مانند ارتباطات، همکاری و مذاکره را می‌آموزند..

به عنوان مثال "لگو" بچه‌ها را تشویق می کند از قوه تخیل‎شان استفاده کنند بازی‌های روی تخته مثل منچ (Board Games) به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که مهارت‌های تفکر پیچیده مانند برنامه ریزی و پیش‌بینی را رشد دهند و پازل‌ها برای تمرین ذهنی عالی هستند

او اضافه می کند «اگر شما از کودکتان بخواهید با اسباب بازی‌هایش بیشتر از یک روز بازی کند، مطمئن شوید که آن هایی را بخرید که قدرت تخیل را در آن‌ها ایجاد کند. چه کسی میداند؟ ممکن است  کیت‌های علمی یا اسباب بازی های ساخت و ساز یک علاقه و باور طولانی مدت را در کودک ایجاد کنند»



منبع: خبرگزاری فارس-سیده راضیه حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی