مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با ایکنا؛ به فعالیتهای این معاونت در راستای تأمین سلامت روان دانشآموزان اشاره و بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، کارگروه مشترکی با معاونت فرهنگی و پرورشی وزارتخانه تشکیل و سامانه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) به صورت مشترک به فعالیت پرداخت تا وضعیت آسیبهای اجتماعی دانشآموزان را مدیران مدارس هم بتوانند به راحتی مشاهده کنند و در جریان چگونگی اوضاع قرار گیرند.
وی با بیان اینکه غربالگریهای اولیه سلامت روان دانشآموزان را همچون افسردگی و اضطراب معاونت فرهنگی و پرروشی با استفاده از سامانه نماد انجام میدهد، گفت: در مرحله بعد مشاوران به ارائه خدمت به دانشآموزان میپردازند، اما در این میان چگونگی ارائه مشاوره از اهمیت بسزایی برخوردار است.
حمیدی با تأکید بر اینکه به مشاوران قبل از اعزام به مدارس آموزشهای مختلفی ارائه میشود، بیان کرد: علاوه بر مهارتهای تخصصی روانشناسی، به مشاوران آموزشهای دینی نیز داده میشود و با مبانی تربیت دینی آشنا میشوند تا بتوانند کودکان و نوجوانان را با توجه به اقتضائات و نیازهای فطری آنان پردازش کنند و به راهکاری برای حل مسئله برسند.
وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی که برخی دانشآموزان دچار میشوند و سلامت روان آنان در معرض خطر قرار میگیرد، گفت: دانشآموزی که در مدرسه از خود رفتار خشونتآمیز بروز میدهد، در خانواده دچار مشکل طلاق والدین، اعتیاد، درگیری و ... است و آسیب روحی را این گونه در مدرسه نشان میدهد. آسیبها از خارج مدرسه به درون آن وارد میشوند و ممکن است رفتارهای اشتباه از فردی به دیگری تسری یابد، اما ریشه این آسیبها به مدرسه بازنمیگردد.
حمیدی از پیشبینی طرح مراقبتهای اجتماعی به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی که دامنگیر برخی از دانشآموزان میشود، خبر داد و گفت: این طرح در دو محور آموزشهای ارتقایی و مددکاری و مداخله اجرایی میشود. در بخش آموزشهای ارتقایی بیش از ۷۰ کتاب درباره هرگونه آسیب اجتماعی، که علائم آن در مدرسه دیده شده، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و بهزیستی نگاشته شده است و به زودی تحویل مدارس داده میشود.
کاهش آسیبهای اجتماعی نیازمند مأموریتمدار شدن معلمان است
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سه کتاب ویژه آسیبهای اجتماعی با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز برای معلمان تألیف شده است. کاهش آسیبهای اجتماعی نیازمند مأموریتمدار شدن معلمان است تا در تلفیق دروس به ارائه پیامهای آموزشی بپردازند. کتاب و فایل مربوط برای مدارس ارسال و از مدیران نیز درخواست شده است تا این آموزشها را معلمان با تأثیرگذاری در بین دروس بیان کنند.
حمیدی از ایجاد ابزارهای غربالگری نیز خبر داد و گفت: شش منطقه کشور به صورت آزمایشی در این طرح مشارکت کردند تا به شناسایی دانشآموزان پرخطر بینجامد. پس از شناسایی، به دانشآموزان مددکاری و مشاوره اولیه ارائه میشود. اگر تعدیل رفتار مشاهده نشد با سایر ارگانهای مرتبط همکاری میکنیم تا با ارجاع به وزارت بهداشت و یا بهزیستی حمایتهای لازم انجام شود.
وی با ابراز خرسندی از اینکه امروز شاهد مشارکت سایر نهادها برای کمک به معضل آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان هستیم، گفت: در گذشته فقط امکانات مدرسه را برای کمک به حل این معضل در اختیار داشتیم، اما امروز شورای اجتماعی کشور و سازمانهای مسئول در کنار آموزش و پرورش هستند.