سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
کودک کامپیوتر دیجیتال اینترنت رسانه صفحه نمایش

بر اساس یک گزارش گروهی از نمایندگان مجلس انگلیس، انتشار اخبار جعلی و دروغین می‌تواند به احساس سلامت و اعتماد در کودکان آسیب برساند.

به گزارش ایسنا، گروه پارلمانی سوادآموزی نمایندگان انگلیس می‌گویند شواهد نشان می‌دهند اخبار جعلی باعث ایجاد حس اضطراب در کودکان و آسیب دیدن عزت نفس آنها می‌شود.

طی یک تحقیق برای گزارش اداره سوادآموزی ملی این کشور به بیش از ۲۰۰۰ کودک هشت تا ۱۶ ساله انگلیس شش خبر جدید نشان داده شد که دو خبر جعلی بود و از آنها خواسته شد تا اخبار واقعی و اخبار جعلی را مشخص کنند. تنها دو درصد از این کودکان موفق به تعیین اخبار واقعی و جعلی شدند.

تقریبا نیمی از این کودکان در تعیین اخبار واقعی و جعلی ناتوان بوده و نتوانستند نظر مطمئن خود را اعلام کنند. همچنین تقریبا دو سوم از آنان اعلام کردند اخبار جعلی باعث شده تا آنها اعتماد خود را نسبت به اخبار از دست بدهند.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در میان این کودکان تلویزیون هنوز محبوبترین منبع اخبار برای آنان است به طوری که سه چهارم از آنان اخبار تلویزیون را تماشا کرده و در این میان ۸۰ درصد به اخبار آن اعتماد دارند. همچنین حدود نیمی از این کودکان به اخبار رادیو گوش داده و از میان آنها ۷۵ درصد به اخبار آن اعتماد دارند.

با این وجود حدود نیمی از دانش آموزان متوسطه اعلام کردند اخبار را از طریق رسانه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند و حدود یک چهارم از آنها به مطالب این رسانه‌ها اعتقاد دارند.

بر این اساس تمام اینها به ایجاد فرهنگ ترس و عدم اطمینان در میان جوانان منجر می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد کودکانی که مهارت‌های سوادآموزی ضعیف‌تری دارند که اغلب شامل پسران می‌شود و افرادی که سوابق محرومیت دارند کمتر قادر به تشخیص اخبار جعلی هستند.

این نتایج نشان دهنده فقدان خطرناک مهارت‌های سوادآموزی در کودکان و جوانان برای حرکت در دنیای دیجیتال و تشخیص اخبار جعلی است.

به گزارش بی بی سی، این گزارش علاوه بر اینکه یک منشور در مورد اخبار جعلی برای کودکان تهیه کرده که در آن حق ارسال اخبار دقیق از رسانه‌های قابل اعتماد را تقاضا می‌کند خواهان تلاش‌های بیشتری برای تقویت مهارت‌های سوادآموزی کودکان از طیف وسیعی از منابع درسی و تقویت درک کودکان از چگونگی تولید اخبار شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی